مالیات

مالیات خانه های خالی

مالیات خانه های خالی

مالیات خانه های خالی

مالیات خانه های خالی

 

دولت برای مهار افراد سودجو و کنترل قیمت خانه‌ها قانون مالیات بر خانه‌ های خالی را بیان کرده است. این قانون قبل از سال 99 با نرخ مالیاتی کم وجود داشت. نرخ کم این مالیات برای مهار افراد سودجو کافی نبود. بنابراین دولت در سال 99 اصلاحیه‌ای تحت عنوان قانون 54 مکرر مالیات‌های مستقیم، مربوط به مالیات ملک مسکونی ارائه داد.

طبق این قانون خانه‌های مسکونی که در یک سال جاری بیش از 120 روز خالی هستند مشمول مالیات می‌شوند. بنابراین واحدهای تجاری و اداری مشمول این مالیات نمی‌شوند.

در دی ماه سال 99 دولت با اصلاح این قانون، مواردی از جمله نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی را نیز اظهار داشت و به تمام نهادهای مربوطه ارسال کرد.

با وجود مالیات ملک خالی امروزه افراد سودجو نمی‌توانند املاک خود را خالی نگه‌داشته تا قیمت آن‌ها بالا برود. بسیاری از افراد ثروتمند با خرید ملک‌های مختلف و خالی نگه‌داشتن آن‌ها موجب افزایش نرخ ملک و اجاره می‌شوند و از این طریق سرمایه‌گذاری می‌کنند. به این ترتیب با سود خود، زیان بقیه افراد را منجر می‌شوند.

طبق قوانین مالیاتی کلیه افراد اعم از کسانی که ایران زندگی می‌کنند یا نمی‌کنند، نسبت به دارای، اموال و املاک خود موظف به پرداخت مالیات هستند و در ادامه برای خانه‌های خالی بیان شده است که اگر خانه فردی طبق محاسبات در شهرهایی با جمعیت بیش از صد هزار نفر از 120 روز بیشتر خالی بماند آن فرد باید مالیات آن خانه را به دولت پرداخت کند.

 

قانون مالیات خانه های خالی

طبق قانون 54 مکرر مالیات بر خانه‌های خالی اگر ملک مسکونی و خانه واقع در شهرها با جمعیت بالای صد هزار نفر، بیش از 120 روز در سال خالی بماند (مجموع تمام روزهای خالی ماندن برابر با 120 روز شود) این ملک مسکونی به‌عنوان خانه خالی محسوب می‌شود.

همچنین بدون لحاظ معافیت‌ها مشمول مالیات بر درآمد اجاره ملک به شرح سال اول 6 برابر مالیات تعلق گرفته، سال دوم 12 برابر مالیات تعلق گرفته و سال سوم به‌بعد 18 برابر مالیات تعلق گرفته بر ملک مسکونی خالی می‌شود.

در خصوص خانه‌ها در شهرهای کمتر از یکصد هزار نفر که سازمان ملک و املاک آن‌ها را به‌عنوان خانه خالی در نظر گرفته است؛ به ان‌ها جریمه‌ای معادل 20% مالیات سال اول تعلق می‌گیرد.

 

نحوه محاسبه مالیات بر خانه‌ های خالی

ابتدا با محاسبه متراژ خانه بر حسب متر مربع، ارزش اجاره ماهانه آن خانه را محاسبه می‌کنند. سپس 25% از مبلغ به‌دست آمده را به‌عنوان استهلاک و هزینه‌ها و تعهدات مالک کسر می‌کنند.

پس از آن نرخ مالیات خانه خالی را به صورت زیر محاسبه می‌کنند.

تا 500 میلیون ریال درآمد سالانه 15% و مازاد 500 میلیون ریال تا یک میلیارد ریال درآمد مشول بر مالیات سالیانه 20% می‌شود.

و طبق این نرخنامه و قانون 54 مکرر افراد حقیقی و حقوقی در سال اول 6 برابر مالیات تعلق گرفته در سال دوم 12 و سال سوم 18 برابر مالیات متعلقه را باید بپردازند.

سازمان ملک و املاک کشور برای تسهیل در محاسبه مالیات بر خانه‌های خالی سامانه املاک و اسکان (amlak.mrud.ir) را راه‌اندازی کرده است.

اگر پیامکی از طرف این سازمان با سرشماره V.MASKAN که مورد تایید سازمان راه و شهرداری است، دریافت کردید باید در سامانه ملک و املاک ثبت نام کرده و وضعیت ملک خود را شرح دهید.

 

خانه‌ های خالی معاف از مالیات

اگر خانه خود را تحت عنوان اقامتگاه اصلی یا فرعی دسته‌بندی کنید از مالیات معاف شده‌اید. طبق قانون جدید هر شحص فقط یک خانه را به‌عنوان اقامتگاه اصلی خود می‌تواند ثبت کند.

 

سامانه ملی املاک و اسکان کشور

وزارت راه و شهر سازی سامانه املاک را راه‌اندازی کرد. در سال 1401 نیز مانند سال‌های دیگر باید تمامی کسانی که ملک مسکونی خالی دارند در این سامانه ثبت‌نام کرده و و املاک تحت مالکیت خود را به ثبت برسانند در غیر این صورت مشمول جریمه می‌شوند.

بنابراین اگر شما پیامکی از این سازمان دریافت کردید که محتوای آن به صورت ” ملک شما به‌عنوان خانه خالی شناسای شده است….” بود باید در سامانه amlak.mrud.ir ثبت نام کنید و مشخصات خود را ثبت کنید.

 

اگر فکر می‌کنید که اشتباهی رخ داده است و به پیامک دریافتی از طرق این سازمان اعتراض دارید، باید در سامانه ثبت‌نام کرده و توضیحات ان را شرح دهید.

اگر شما جزو افرادی هستید که به شما پیامک ملک خالی رسیده است و شما در ان ملک سکونت دارید یا ملک شما تخریب شده و در حال ساخت و ساز است در این زمان شما باید به سامانه مالیاتی مراجعه کرده و از وضعیت مالیات خود با خبر شوید. پس از ورود به این سامانه و بخش مالیات بر خانه‌های خالی دو گزینه “پذیرش مالیات و پرداخت”  و “عدم پذیرش” را می‎بینید. اگر اعتراض دارید با کلیک روی عدم پذیرش اعتراض خود را ثبت کرده و به اطلاع سازمان مالیاتی کشور و راه و شهرسازی برسانید تا مجددا وضعیت ملک شما را بررسی کنند.

دقت داشته باشید که شماره پیامکی این سازمان V.MASKAN است. دریافت پیامک تحت عنوان خانه خالی از سایر سرشماره‌ها جعلی و تقلبی است.

***

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *