مالیات

مالیات بر املاک و مستغلات

مالیات املاک و مستغلات ـ امیدان تکس

مالیات بر املاک و مستغلات

مالیات املاک

 

در یک کشور پرداخت مالیات سالانه توسط شهروندان یک وظیفه مهم و غیر قابل گذشت می‌باشد .

بخش مهمی از برنامه ریزی‌های دولت برای اداره کشور باتوجه به مالیات پرداختی مردم انجام می شود .

هر شرکت و شخص مکلف به پرداخت مالیات سالیانه است.

امری بدیهی و مشخص است که پرداخت مالیات برای اصناف گوناگون و همچنین مالیات بر املاک و مستغلات نیز تعلق میگیرد .

افرادی که در صنف ساختمانی فعالیت دارند، واجد شرایط و انواع متفاوت پرداخت مالیات می شوند، که لازم است با داشتن اطلاعات کافی از پس این قبیل مالیات به خوبی بر آیند .

 

مالیات بر املاک و مستغلات (مشاوره املاک )

نوعی کسب و کار گسترده می باشد که در زمینه نوسازی ساختمان ها، مشاوره در امور ملکی، خرید و فروش ملک، رهن و اجاره مجموعه ساختمانی، ساخت و ساز، برج سازی،  پیمانکاری و ….. مشغول به فعالیت و کسب در آمد هستند.

در این نوع سرمایه گذاری، سرمایه گذاران در مدت زمان کوتاهی به ارزش واقعی سرمایه خود می رسند.

باید توجه داشت سود سرمایه گذاری در املاک و مستغلات دائما در حال تغییر است .

سرمایه گذاری های املاک با توجه به وضعیت بازار تغییر خواهد کرد .

شرایط بازار، ارز، محل قرارگیری ملک و ویژگی‌های منطقه، همچنین میزان عرضه و تقاضا نیز ارزیابی می شوند .

سرمایه گذاری در املاک و مستغلات در دو حوضه مختلف مورد ارزیابی قرار می‌گیرند :

مسکونی و تجاری

مالیات املاک - مالیات بر خانه

مالیات املاک انواع متفاوتی دارد

مالیات‌بر معامله ملک و خانه های آپارتمانی که عبارتند از :

مالیات بر اجاره املاک مسکونی

مالیاتی نقل و انتقال املاک

مالیات فروش ملک

مالیات‌بر مستغلات خالی

مالیات ساخت و ساز

و…..


مشاوره رایگان مالیاتی |کلیک کنید|


مالیات بر اجاره املاک مسکونی به دو دسته تقسیم می شوند :

مالیات اجاره دست اول 

 مالیات اجاره دست دوم 

 

به طور کلی مالیات بر اجاره  دست اول:

در این نوع مالیات مالک آپارتمان که همان موجر (صاحبخانه) مالیات را به دولت پرداخت می کند، مالیات ساختمان‌ها براساس بند مشخصی در قانون مالیات‌ها درآمد مشمول مالیات املاکی محاسبه می‌گردد،  که شامل  کل ما الاجاره، اعم از نقدی و غیر نقدی بعد  از  کسر  25 درصد بابت هزینه ها، استهلاک و هم چنین تعهدات مالک نسب به مورد اجاره می باشد .

 

مالیات اجاره دست دوم:

زمانی که شما ملک خود را به مستاجر، اجاره می دهید، در صورتی که مستاجر شما هم ملک را به شخص دیگری اجاره دهد ناگزیر باید مالیات دست دوم را به دولت پرداخت کند.

 

مالیات بر خانه ها خالی | مالیات بر املاک و مستغلات خالی:

نوع دیگری از مالیات بر مسکن که شامل شهرهایی با بیش از ۱۰۰هزار نفر جمعیت می شود .

در اسناد سامانه ملی املاک و اسکان کشور به نام واحد خالی شناخته می شود، فقط سال اول شامل پرداخت مالیات نمی شود و پس از آن طبق قانون هر سال معادل مقداری مشخص موظف به پرداخت مالیات می شود، که به قرار زیر است:

سال دوم: برابر با یک دوم مالیات بر اجاره

سال سوم: معادل مالیات بر اجاره

سال چهارم و بعد از آن : معادل یک و نیم  برابر اجاره

مالیات بر املاک

مالیات فروش ملک و آپارتمان

چگونگی تعیین ارزش معاملاتی املاک برچه اساس می باشد؟

تعیین ارزش معاملاتی املاک توسط هفت عضو که در تهران از نمایندگان سازمان امور مالیاتی کشور وزارتخانه مسکن و شهرسازی، جهاد کشاورزی آینده، سازمان ثبت و اسناد و املاک و سه نفر معتمد محل و مطلع در تقسیم املاک به معرفی شورای شهر و در شهرستان ها از مدیران کل یا روسای ادارات امور مالیاتی مسکن و شهر سازی،  جهاد کشاورزی و ثبت و اسناد و املاک به ترتیب در مراکز استان ها یا شهرستانها حسب مورد و یا نمایندگان آن ها و سه نفر معتمد پایگاه به امور تقویم املاک به معرفی شورای شهر تشکیل و هرساله یکبار به تعیین ارزش معاملاتی املاک اقدام میکنند (ماده ۶۴ق.م.م)

 

این نوع مالیات به شکل های مختلفی طبقه بندی می شود؛

با توجه به میزان ارزشی که ملک دارد و بعلاوه نرخ 5 درصد شامل مالیات نقل و انتقال در هنگام فروش و به نام زدن آپارتمان می‌باشد. مساحت عرصه، مساحت بنا یا سال ساخت بنا، نوع اسکلت بندی بنا همچنین، تاسیسات و تجهیزات  به کار رفته، نوع استفاده و کاربری و…. شامل مالیات بر نقل و انتقال خانه می شوند .

 

مالیات بر در آمد حاصل از  ساخت و فروش املاک نوساز

در آمد اشخاص حقیقی و حقوقی که به واسطه فروش یا ساخت ساختمان طبق قانون موظف به پرداخت مالیات می باشد.

ساخت و ساز مسکن توسط افراد حقیقی شامل خرده سازان و انبوه سازان موظف به پرداخت مالیات به این صورت که 15 تا 25  درصد سود اولین فروش واحد مسکونی متعلق به دولت می باشد. 

 

  رضایت  مالک یا حق مالکانه

مبلغ دریافتی توسط مالک یا مالکین جهت اعلام رضایت نسبت به انتقال حق واگذاری محل و همچنین اجاره بدون اینکه انتقال صورت بگیرد و یا حتی تغییر شغل نیز شامل مالیات به نرخ 2 درصد طبق قانون شامل مالیات بر در آمد خواهد شد .

 

مالیات انتقال حق واگذاری یا  به عبارتی (سرقفلی )

در اینجا مالیات انتقال حق واگذاری محل با محل اخذ وجوه دریافتی مالک یا صاحب حق با نرخ  2 درصد در زمان واگذاری از طرف صاحبان حق، شامل نقل و انتقال املاک می شود ( مالیات قابل پرداخت بر اساس موقعیت تجاری محل، حق کسب)

 

در اینجا لازم است به موارد استثناء بپردازیم؛

هرگونه مال یا وجوهی که از طرف وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی شهرداری بابت عین یا حقوق راجع به املاک و اراضی برای ایجاد و یا توسعه دادن مناطق نظامی یا مراقب عامه از قبیل توسعه یا احداث جاده، راه اهن، خیابان، معابر، لوله کشی آب و نفت و گاز و… به مالک یا صاحب حق تعلق می‌گیرد یا حساب وی به ودیعه گذاشته شده و از مالیات نقل و انتقال معاف خواهد بود .

املاکی که طبق قانون در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده یا می رسد در صورتی که به میزان فرهنگی کشور  انتقال پیدا کند از پرداخت مالیات نقل و انتقال معاف خواهد شد، چنانچه مالکیت به شخص تعلق داشته باشد نسبت به 50 درصد مالیات بر درآمد معاف خواهد شد و هرگونه وجه یا مالی که از طرف اشخاص بابت تملک املاک یا حقوق واقع در محدوده طرح های نوسازی و بازسازی محلات قدیمی و بافت های فرسوده شهرها به مالکین یا صاحبان حق متعلق است و از پرداخت مالیات نقل و انتقال معاف خواهند شد. (ماده 70ق.م.م)

مطالبی که ارائه شد، حاکی از نقش درآمد سالیانه دولت از مالیات بر درآمد مسکن و مستغلات افراد حقیقی ‌و حقوقی می باشد. در برنامه‌ریزی‌های دولت برای اداره کشور، نوعی مالیات که نسبت به درآمد ناشی از اجاره دادن ملک و زمین و هر گونه نقل و انتقال آن اعمال می‌شود و افراد مکلف و موظف به پرداخت آن هستند و عدم پرداخت مالیات یا هرگونه تخلف و اعمال کاری با برخورد قانونی و جرایم سنگین همراه خواهد بود .

 

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

 

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *