مالیات

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟

مالیات بر درآمد اتفاقی

مالیات بر درآمد اتفاقی

همانطور که قبلا گفتیم، مرگ و مالیات دو وجه انکار ناپذیرند و تحت هر شرایطی باید مالیات را بپردازید. گاها بعضی افراد برای فرا‌رهای مالیاتی در خصوص دارایی‌های خود، ملک و املاک خود را قبل از مرگ منتقل می‌کنند. درواقع آن‌ها می‌خواهند از مالیات بر ارث فرار کرده و وراث آن‌ها مالیات بر ارث را نپردازند. اما این روش کاملا بی نتیجه است زیرا وراث آن‌ها مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی می‌شوند.

دولت و سازمان مالیات، قانون جدیدی وضع کرده است. طبق این قانون اگر فردی به صورت اتفاقی، ملک یا وجه‌نقدی را به‌دست آورد که در قبال آن هیچ پول و هزینه‌ای پرداخت نکرده است، مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی می‌شود.

به‌عنوان مثال، اگر پدر یا هر شخص دیگری، املاک با وجه نقدی را به شما هدیه داده باشد و یا به شما منتقل کرده باشد، شما مشمول مالیات بر درآمد اتفاقی می‎شوید.

دولت در این زمان، مالیات آن درآمدی که به شما رسیده است حال چه نقدی به حساب شما واریز شده باشد چه غیرنقدی به شما منتقل شده باشد را از شما میگیرد. هیچ راه فرار مالیاتی وجود ندارد!

امروزه ما بدون انکه بدانیم، همیشه درحال پرداخت مالیات‌های غیرمستقیم هستیم. روزانه مبالغ زیادی را به‌عنوان مالیات غیرمستقیم در هنگام خرید کالاها یا هر چیز دیگری که به دستمان می‌رسد می‌پردازیم و هیچ‌گاه از پرداخت آنها مطلع نمی‌شویم. اما مالیات‌های مستقیم وجهی هستند که مشمول اموال و دارایی‌های شما می‌شوند که باید مستقیم به حساب دولت واریز کنید و آن را بپردازید.

همانطور که توضیح داده شد هیچ راه فراری برای پرداخت نکردن مالیات وجود ندارد.

 

مالیات بر درآمد اتفاقی چیست؟

مالیات اتفاقی، بر درآمدهای اتفاقی فرد تعلق می‌گیرد. درآمدهایی که فرد حقیقی یا حقوقی بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای آن را دریافت کرده است. این نوع درامدها انواع مختلفی دارند؛ مثلا درآمد اتفاقی برنده شدن جوایز، برنده شدن در قرعه‌کشی‌های بانک، انتقال‌های بلاعوض و ملک هبه.

سمت و سوی مالیات بر درامدهای اتفاقی بیشتر املاک است که افراد برای فرار مالیات بر ارث، املاک خود را به‌طور بلاعوض قبل از مرگ منتقل می‌کنند. در این هنگام اگر دولت بفهمد، مالیات اتفاقی شما از مالیات بر ارث آن ملک نیز بیشتر می‌شود. در صورتی دولت نمی‌فهد که شما قصد فروش آن ملک را نداشته باشید، حتی در صورت بازسازی ملک و انجام امور اداری آن ممکن است دولت بفهمد و مالیات را از شما بگیرد!

توجه داشته باشید! بهترین راه برای برخورداری از معافیت‌های مالیاتی، پرداخت مالیات کمتر و جلوگیری از جریمه‌ها، داشتن تسلط کامل روی تمام قوانین و یا داشتن یک وکیل مالیاتی در این زمینه است.

ضمن اینکه قوانین مالیاتی بسیار وسیع هستند، یادگیری آنها نیز هزینه بر است و شخص به تنهای نمی‌تواند بر آنها تسلط داشته باشد. بنابراین با داشتن یک وکیل مالیاتی خوب، میزان پرداخت مالیات خود را کاهش دهید.

 

نرخ محاسبه مالیات بر درآمدهای اتفاقی چقدر است؟

طبق قانون های مالیاتی جدید پس از سال 1395 نرخ مالیات بر درآمد‌های اتفاقی به شرح زیر است.

  • تا مبلغ 50.000.000 تومان، مالیات بر درآمد اتفاقی سالانه 15%
  • بیشتر از 50.000.000 تومان تا 100.000.000 تومان، مالیات بر درآمد اتفاقی سالانه به نرخ 20%
  • بیشتر از مبلغ 100.000.000 تومان، مالیات بر درآمد اتفاقی سالانه 25%

موارد مشمول مالیات بر درآمد‌های اتفاقی

درآمد نقدی و غیر نقدی را که شخص به‌صورت بلاعوض، محاباتی یا هر چیز دیگری دریافت کرده باشد.

  1. اگر درآمد اتفاقی غیرنقدی باشد: طبق نرخ روز، 100% درآمد مشمول مالیات می‌شود.
  2. اگر درآمد مربوط به صلح و هبه بلاعوض باشد: مقدار تفاوت ارزش دو ملک مشمول مالیات می‌شود. در این درآمد اتفاقی، اگر املاک بدون بستن قرارداد رسمی انتقال داده شده باشند، علاوه بر مالیات بر درآمدهای اتفاقی مشمول مالیات املاک نیز می‎شوند.

معافیت های مالیات بر درآمدهای اتفاقی

  • کمک‌های نقدی و غیر نقدی، از طرف سازمان های خیریه یا افراد خیر
  • کمک‌های مالی دریافتی برای جبران خسارت‌ها
  • جوایز تشویقی از سمت دولت

بنابراین بهتر روش داشتن یک مشاور و وکیل مالیاتی خوب و کارکشته است.

با داشتن وکیل خوب شما در هر مرحله از امور کاری مالی خود از قوانین مطلع شده و وکیل شما راهکارهای مفیدی در جهت چرداخت کمتر مالیات، برخورداری از معافیت‌ها و پاداش‌های مالیاتی و همینطور جلوگیری ار جریمه‌های مالیاتی در اختیار شما قرار می‌دهد.

***

امیدواریم این مقاله از سایت امیدان تکس برای شما مفید و کاربردی باشید.

نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین هر گونه سوالی که دارید در بخش تماس با ما از مشاورین ما بپرسید. همکاران ما در کنار شما هستند تا مسائل مالیاتی خود را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *