مالیات

مالیات دستگاه کارتخوان

مالیات دستگاه کارتخوان

مالیات دستگاه کارتخوان

مالیات دستگاه کارتخوان یک نوع مالیات مستقیم و مربوط به مالیات پایانه‌های فروشگاهی است. مالیات دستگاه پوز مالیات جداگانه نیست و همانند مالیات مشاغل و درآمد افراد محسوب می‌شود که باید سالانه بر حسب میزان درآمد پرداخت شود.

طبق ماده ۷۱ قانون نظام صنفی، استفاده از دستگاه کارتخوان در واحدهای صنفی الزامی است؛ واحدهایی که از دستگاه کارتخوان استفاده نکنند به سازمان تعزیرات معرفی خواهند شد.

این قانون از اردیبهشت سال 1391 اجباری شده است.

طبق قانون جدید پایانه‌های فروشگاهی کلیه افرادی که از رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت اینترنتی و یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور را مهیا می‌کند، استفاده می‌کنند باید در سامانه مالیاتی tax.gov.ir جهت دریافت کد مالیاتی ثبت نام کنند.

هدف از مالیات دستگاه کارتخوان

دولت با تصویب این قانون جدید، فرار مالیاتی را محدود و موجب شفافیت درآمدِ کسب و کارها شده است.

البته دولت اعلام کرده است که ثبت نام در این سامانه جوایز و امتیازاتی هم به همراه دارد که برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایتtax.gov.ir  مراجعه کنید.

مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۰

طبق ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی، کلیه افرادی که از دستگاه کارتخوان استفاده می‌کنند باید برای دستگاه پوز خود شناسه یکتا بگیرند. این شناسه توسط بانک مرکزی با همکاری سازمان امور مالیاتی به هر دستگاه کارتخوان اختصاص داده می‌شود؛ بنابراین پس از تخصیص شناسه یکتا به دستگاه کارتخوان، کلیه تراکنش‌های دستگاه توسط بانک مرکزی به سازمان مالیاتی کشور ارسال می‌شود.

مالیات دستگاه کارتخوان همان مالیات مشاغل است و کلیه اشخاص دارای دستگاه کارتخوان پوز باید جهت دریافت کد اقتصادی (شناسه یکتا) مربوط به شغل خود به سایت tax.gov.ir  مراجعه کنند. به این ترتیب اطلاعات آنها جهت تشکیل پرونده به سازمان مالیاتی ارسال می‌شود.

اگر اشخاص ثبت نام نکنند یا مدارکشان را تکمیل نکنند، سازمان امور مالیاتی کشور براساس مشخصات دستگاه کارتخوان و اطلاعات دریافتی تراکنش‌های مربوط به آن، از بانک مرکزی برای مودی پرونده مالیاتی تشکیل می‌دهد. طبق این پرونده مالیات شخص محسابه و اخذ می‌شود.

بنابراین مالیات دستگاه کارتخوان ۱۴۰۰ همان مالیات مشاغل است که مودی با تشکیل پرونده، اصل درآمد خود را برای اداره مالیات شفاف سازی می‌کند که سازمان امور مالیاتی کشور از صحت ارقام و اطلاعات درج شده در اظهارنامه اطمینان داشته باشد.

 

جرایم مالیاتی برای مودیانی که در سایت امور مالیاتی ثبت نام نکنند

  • اعمال جرایم نقدی
  • محرومیت از اعمال معافیت‌های مالیاتی و نرخ صفر
  • عدم برخورداری از مشوق‌های قانون مالیات‌های مستقیم
  • ابطال مجوز فعالیت واحد متخلف
  • مسدود شدن درگاه‌ها و پایانه‌های پرداخت

درصورتی که اطلاعات مالیاتی شما ناقص باشد، دستگاه کارتخوان مسدود می‌شود. همچنین اولویت اخذ مالیات از دستگاه هایی است که گردش مالی بالا دارند.

 

اصل ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان:

بانک مرکزی ایران موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی به مدت ۱ سال پس از ابلاغ این قانون، نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام نموده و با ایجاد تناظر بین آنها مجوز فعالیت و شماره اقتصادی بنگاه‌های اقتصادی به هریک از پایانه های فروش، شناسه یکتا اختصاص دهد.

پس از تخصیص شناسه مذکور، کلیه تراکنش های انجام شده از طریق حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌های کارتخوان بانکی و نیز درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان تراکنش‌های بانکی مرتبط با فعالیت شغلی صاحب حساب بانکی محسوب شده و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است در چهارچوب قوانین و مقررات مربوطه، اطلاعات این تراکنش‌های بانکی شامل مانده اول دوره، وجوه واریزی، وجوه برداشت شده و مانده آخر دوره هر حساب بانکی را به منظور تکمیل پرونده پایگاه اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی مودیان موضوع ماده (۱۶۹ مکرر) قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳/۱۲/۱۳۶۶ با اصلاحات و الحاقات بعدی به صورت برخط در اختیار سازمان قرار دهد.

تبصره: از انقضای موعد مذکور در این ماده، اتصال دستگاه‌های کارتخوان بانکی (pos) یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی که تعلق آنها به مودی معین توسط سازمان امور مالیاتی تأیید نشده باشد، به شبکه پرداخت بانکی کشور ممنوع است.

بانک مرکزی، تمامی بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت موظف هستند مشخصات بهره‌برداران کلیه دستگاه‌های کارتخوان بانکی و پایانه‌های پرداخت الکترونیکی را به سازمان اعلام کنند. در صورت تخلف از حکم این ماده، مرتکبان به مجازات درجه ۶ قانون مجازات اسلامی به غیر از حبس محکوم می‌شوند.

این قانون از سال ۱۳۹۸ تصویب شده است و از ۲۰ دی ماه ۹۹ به اجرا در آمده است.

 

مالیات دستگاه کارتخوان برای انواع مشاغل

مشاغل به سه گروه تقسیم می‌شوند:

  • خدماتی
  • تولیدی
  • بازرگانی

مودیان مالیاتی با توجه به گروه شغلی خود موظف به پرداخت مالیات تعیین شده از جانب اداره مالیات هستند که این مالیات از ۰ تا ۲۵ درصد درآمد سالانه برای هر مودی متغییر است.

درواقع شما نسبت به شغل و درآمد سالانه خود باید طبق محاسبه اداره مالیات، مالیاتی را بین ۰ تا ۲۵ درصد بپردازید. مقدار این مالیات را سازمان مالیاتی با کم کردن هزینه‌ها از درآمد شما و محاسبه مالیات از سود خالص شما محاسبه و اخذ می‌کند.

اولویت طرح مالیاتی کارتخوان‌ها برای ۷ صنف مختلف است که رستوران‌ها و پزشکان در صدر این طرح هستند.

طبق قانون جدید امکان خرید دستگاه کارتخوان به نام شخصی غیر از مودی دارای کسب و کار یا واحد صنفی وجود ندارد.

همچنین دستگاه پوز چه ثابت چه سیار چه امانت گرفته شده از بانک یا خریداری شده از شرکت های خصوصی یا سایر درگاه های الکترونیکی در هر صورت باید اطلاعات مودی یا شخص صاحب کسب و کار در سامانه مالیات ثبت شود.

تمام افرادی که دستگاه پوز دارند چه افراد با درآمد کلان یا درآمد ناچیز باید در سامانه مالیات اطلاعاتشان را ثبت کنند.

نحوه محاسبه و پرداخت مالیات کارتخوان به صورت سالانه بر اساس اظهارنامه‌ای که در سامانه مالیات ثبت کرده اید، محاسبه شده و از طریق همین سامانه به شما اطلاع داده می‌شود.

اگر از قبل پرونده مالیاتی داشته باشید اطلاعات تراکنش های مربوط به دستگاه پوز شما به پرونده‌ی مالیاتی شما ارتباط داده می‌شود؛ و پرونده‌ای نداشته باشید با ثبت نام در سامانه مالیاتی برای شما پرونده تشکیل می‌شود.

 

مشاغلی که باید در سامانه مالیاتی ثبت نام کنند:

  • کسب و کارهایی که پرونده‌ی مالیاتی دارند و از دستگاه کارتخوان یا درگاه های الکترونیکی استفاده می‌کنند.
  • کسب و کارهایی که پرونده مالیاتی ندارند ولی دستگاه کارتخوان یا تراکنش های آنها فعال است.
  • کسب و کارهای خانگی
  • کسب و کارهای اینترنتی، مدرسان دوره‌های آموزشی آنلاین و مجازی
  • طراحان سایت، برنامه نویسان، تولید کنندگان محتوا
  • فریلنسرها، استریمرها و گیمرها
  • و …

در واقع کلیه افرادی که فعالیت اقتصادی دارند و از دستگاه کارتخوان یا درگاه های الکترونیکی استفاده می‌کنند باید برای دریافت کد مالیاتی و تشکیل پرونده اقدام کنند.

 

کد مالیاتی چیست؟

کد مالیاتی یک کد ۱۲ رقمی در حیطه فعالیت تجاری افراد است که مودی حقوقی یا حقیقی با ثبت نام در سامانه مالیاتی آن را دریافت می‌کند. این کد تنها از طریق سازمان امور مالیاتی قابل دریافت است.

کسب و کار ها تا 2 ماه پس از ثبت شدن در اداره ثبت، برای دریافت کد مالیاتی زمان دارند.

***

امیدواریم این مقاله از سایت امیدان تکس برای شما مفید و کاربردی باشید.

نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین هر گونه سوالی که دارید در بخش تماس با ما از مشاورین ما بپرسید. همکاران ما در کنار شما هستند تا مسائل مالیاتی خود را حل کنید.

1 دیدگاه در “مالیات دستگاه کارتخوان

  1. مصطفی گفت:

    عالیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *