مالیات

مالیات تراکنش ‌های بانکی

مالیات تراکنش ‌های بانکی

مالیات تراکنش ‌های بانکی

مالیات تراکنش ‌های بانکی یک نوع مالیاتی است که در این اواخر در کشور ما ایران بسیار زبان زد بوده است. توجه نکردن به مالیات تراکنشهای بانکی می‌تواند در آینده موجب جریمه و موارد دیگر شود. در این مقاله از سایت امیدان تکس به توضیح کامل مالیات‌ تراکنش‌های بانکی می‌پردازیم و آن را شرح می‌دهیم. با ما در امیدان تکس همراه باشید.

تاریخچه مالیات تراکنش ‌های بانکی

مالیات تراکنش ‌های بانکی از سال ۱۶۹۴ میلادی در کشورهای مختلف به دلیل مقابله با فشارهای مـالی ناشی از كاهش مداوم درآمد، توسط دولت آن کشور وضع می‌شد.

اولین مالیات تراکنش‌های بانکی توسط دولت بریتانیا به صورت مالیات حق تمبر تصویب شد و تا امروز نیز پابرجاست.

هدف از اخذ مالیات تراکنش‌های بانکی چیست

هدف از اخذ مالیات تراکنش‌های بانکی در کشورهای مختلف، کسب درآمد فوری و زیاد برای دولت است؛ تا زمان که به درآمدهای مطلوب دیگر دستیابی پیدا کنند.

طبق تجربه کشورها در دریافت مالیات تراکنش‌های بانکی این نوع مالیات ضمن نرخ مالیاتی افزایشی در بعضی از دوره‌ها، به طور کلی موجب فرسایش پایه مالیاتی شده است و بهره‌وری مالیات تراکنش‌های بانکی در طول زمان نمودار کاهشی داشته است.

در ابتدا برای فرار مالیاتیِ پرداخت مالیات تراکنش‌های بانکی، تقاضای دریافت پول نقد افزایش و چک‌های تسویه شده توسط بانک کاهش یافت؛ زیرا مردم با  بارها پشت نویسی کردن چک‌ها آن را دست به دست می‌کردند و این کار سبب می‌شد که چک در بانک تسویه نشود.

این‌ موارد موجب کاهش واسطه‌گری و همچنین کاهش دریافت مالیات تراکنش‌های بانکی در دولت‌ها ‌شده بود.

در سال‌های بعد کشورها برای جلوگیری از این امر بیش از ۲ بار پشت‌نویسی کردن چک را ممنوع اعلام کردند.

 

مالیات تراکنش های بانکی ایران سال ۱۴۰۰

طبق قانون، کلیه تراکنش های پولی وارد شده یا خارج شده از حساب افراد به تنهایی دلیلی بر وجود درآمد آن شخص نیست؛ ب

طبق قانون و بخشنامه شماره 230/5232/د گردش حساب کمتر از پنج میلیارد تومان مشمول مالیات نمی‌شود و ماموران اداره مالیاتی اجازه حدس و گمان زدن نسبت به تعیین شغل مودی، بدون وجود مستندات و مدارک لازم را ندارند.

در واقع موجودی حساب برای سازمان امور مالیاتی مهم نیست؛ بلکه گردش حساب مشکوک با مبالغ بالا برای این سازمان مهم است. بنابراین چیزی به عنوان مالیات تراکنش های بانکی وجود ندارد. در ادامه این مفهوم را کاملا توضیح می‌دهیم.

کسب و کار‌ها نسبت به میزان درآمد و فعالیت اقتصادی‌شان موظف به پرداخت مالیات هستند؛ بنابراین دولت برای جلوگیری از فرار مالیاتی و پولشویی افراد گردش حساب بالای ۵ میلیارد را برسی می‌کند و اگر متوجه مورد مشکوکی شود شخص را اظهار می‌کند.

این برسی ها به دلیل این است که افراد زیادی فعالیت اقتصادی دارند اما برای فرار مالیاتی و عدم پرداخت مالیات آن را از دولت پنهان می‌کنند؛ بنابراین اگر شما فعالیت اقتصادی نداشته باشید هیچ مالیاتی بابت حساب بانکی خود نمی‌پردازید.

بانک های رسمی و غیر رسمی، موسسات رسمی و غیر رسمی، تعاونی‌های اعتباری، صندوق‌های قرض‌الحسنه و صندوق‌های تعاون همگی موظف به اعلام اطلاعات و اسناد مربوط به درآمد افراد، به سازمان امور مالیاتی هستند.

 

تراکنش های بانکی معاف از مالیات

برخی از تراکنش‌ های بانکی شامل معافیت از مالیات می‌شوند که در زیر آنها را عنوان کرده و در ادامه مثال‌هایی بابت آنها ذکر می‌کنیم. این موارد شامل:

۱. تراکنش‌هایی که اساسا درآمدی برای فرد محسوب نمی‌شوند.

۲. تراکنش‌هایی که برای فرد درآمد محسوب می‌شود ولی با رعایت مقررات پرداخت آن مالیات مقطوع با نرخ صفر یا معاف از پرداخت بوده است.

۳. تراکنش‌هایی که ماهیت درآمدی دارند ولی قبلا مالیات آنها در محاسبات مالیاتی ذکر شده است.

 

مثال‌ها و مواردی از معافیت مالیاتی تراکنش بانکی

  • تراکنشهای بانکی مربوط به اعضای هیأت مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تأیید شخص حقوقی مورد نظر
  • دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ
  • دریافتی و پرداختی به حساب بستگان (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)
  • تسهیلات بانکی دریافتی
  • انتقال بین حساب‌های شخص
  • انتقال بین حساب‌های شرکا در مشاغل مشارکتی
  • تنخواه‌های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تأیید کارفرمای ذیربط
  • دریافت و پرداخت‌ سهامداران و اعضای هیأت مدیره و اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی در حساب‌های دریافتنی و پرداختنی (جاری شرکا) منظور شده است.
  • قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
  • وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت
  • انتقالی بین حساب بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد
  • مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط با توجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی (در صورتی که ماهیت در آمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)

 

بخشنامه 16/99/200 سازمان امور مالیاتی

طبق بخشنامه 16/99/200 سازمان امور مالیاتی افرادی که مالیات می‌دهند به ۳ گروه تقسیم می‌شوند:

۱. اشخاصی که فاقد پرونده مالیاتی هستند.

اداره مالیات حداکثر ۲ هفته بعد از دریافت و بررسی تراکنش های بانکی، فرد مورد نظر را جهت تشکیل پرونده به اداره مالیات دعوت می‌کند.

۲. اشخاصی که یک پرونده مالیاتی دارند.

اداره مالیات بعد از دریافت و بررسی تراکنش های بانکی، ۵ روز بعد بررسی‌های مربوط را در کمیته انجام می‌دهد.

۳. اشخاصی که بیش از یک پرونده مالیاتی دارند.

اداره مالیات حداکثر ۲ هفته بعد از دریافت و بررسی تراکنش‌های بانکی، فرد مربوطه را جهت ارائه مستندات و مدارک لازم در رابطه با تراکنش‌ها به سازمان امور مالیاتی دعوت می‌کند.

 

رعایت حد و مرز تراکنش های بانکی

به دلیل اینکه مالیات بر همه تراکنش‌های مشکوک یا بالای ۵ میلیارد تومان وارد می‌شود بهترین کار تفکیک حساب‌های کاری و شخصی از یکدیگر است.

یعنی اگر فعالیت اقتصادی خاصی دارید حساب آن را از مابقی حساب هایتان جدا کنید تا موقع پاسخگویی به سازمان مالیات به مشکل بر نخورید.

منظور از تراکنش‌های مشکوک به مواردی گفته می‌شود که ورودی و خروجی آنها مشخص نیست؛ به این معنی که معلوم نیست این پول از کجا واریز شده، بابت چه چیزی مصرف شده و به چه حسابی انتقال یافته است.

 

محدودیت‌‌های تراکنش بانکی به گزارش بانک مرکزی

اخیرا بانک مرکزی گزارش داد که برای جلوگیری از پول‌شویی، تراکنش‌های واریزی هر فرد در طول روز به زودی به ۲۰ تراکنش محدود خواهد شد. (۲۰ تراکنش برای هر کد ملی)

این محدودیت تنها شامل واریزی به کارت بانکی یک فرد است و کارت موارد برداشتی از حساب‌های شخص شامل این محدودیت نمی‌شوند. این محدودیت برای نظارت بیشتر به تراکنش‌های کارت به کارت و جلوگیری از سواستفاده های احتمالی صورت می‌گیرد.

البته این مورد توسط بسیاری از موارد مورد انتقاد قرار گرفت و هنوز توسط بانک مرکزی تایید یا رد نشده است.

 

مالیات دستگاه کارتخوان (پوز)

طبق قانون جدید پایانه‌های فروشگاهی کلیه افرادی که از رایانه، دستگاه کارتخوان بانکی، درگاه پرداخت اینترنتی و یا هر وسیله دیگری که امکان اتصال به شبکه‌های الکترونیکی پرداخت رسمی کشور را مهیا می‌کند، استفاده می‌کنند باید در سامانه مالیاتی tax.gov.ir جهت دریافت کد مالیاتی ثبت نام کنند.

طبق این قانون بانک مرکزی ایران موظف است با همکاری سازمان امور مالیاتی نسبت به ساماندهی دستگاه‌های کارتخوان بانکی یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی اقدام  کند و برای هر دستگاه پوز شناسه یا کد یکتا تعریف کند.

پس از تخصیص این شناسه تمام تراکنش های انجام شده توسط حساب‌های بانکی متصل به دستگاه‌ کارتخوان و همچنین درگاه‌های پرداخت الکترونیکی به عنوان فعالیت شغلی دارنده آن دستگاه محسوب می‌شوند؛ اطلاعات مربوط به تراکنش های دستگاه کارت خوان مذکور را بانک مرکزی به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌کند.

مالیات دستگاه کارتخوان، نوعی مالیات جداگانه‌ای نیست همان مالیات مشاغل است.

اگر افراد نسبت به تشکیل پرونده و دریافت کد اقتصادی اقدام نکنند پرونده آنها بر اساس اطلاعات کارتخوان تشکیل شده و ضمن محاسبه مالیات آنها، مشمول جریمه نیز می‌شوند.

اکر افراد اطلاعاتشان را ناقص ثبت کنند در صورت عدم تکمیل آن دستگاه کارتخوانشان مسدود می‌شود.

طبق قانون جدید امکان خرید دستگاه کارتخوان به نام شخصی غیر از مودی دارای کسب و کار یا واحد صنفی وجود ندارد؛ دستگاه پوز چه ثابت چه سیار چه امانت گرفته شده از بانک یا خریداری شده از شرکت های خصوصی… درهر صورت باید اطلاعات مودی یا شخص صاحب کسب و کار در سامانه مالیات ثبت شود.

تمام افرادی که دستگاه پوز دارند چه افراد با درامد کلان یا درامدهای ناچیز باید در سامانه مالیات اطلاعاتشان را ثبت کنند.

و نحوه محاسبه و پرداخت این مالیات به صورت سالانه بر اساس اظهارنامه ای که در سامانه مالیات ثبت کرده اید، محاسبه شده و از طریق همین سامانه به شما اطلاع داده می‌شود.

***

امیدواریم این مقاله از سایت امیدان تکس برای شما مفید و کاربردی باشید.

نظرات خود را در بخش دیدگاه‌ها با ما به اشتراک بگذارید. همچنین هر گونه سوالی که دارید در بخش تماس با ما از مشاورین ما بپرسید. همکاران ما در کنار شما هستند تا مسائل مالیاتی خود را حل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *