مالیات

حسابداری مالیاتی چیست؟ و حسابدار مالیاتی کیست؟

مالیات حسابداری

حسابداری مالیاتی چیست

حسابداری مالیاتی

 

در کلیه کشور های پیشرفته و توسعه یافته بهره گرفتن از خدمات حسابداری امری کاملاً طبیعی و لازم است.

 در سال های اخیر در کشور ما نیز این نیاز بیشتر از هر زمانی درک می شود و در مدت زمان کوتاهی  به جزئی جدا نشدنی در کسب و کارهای بزرگ و حتی کوچک تبدیل شده است.

همانگونه که از نام  این کلمه بر می آید، حسابداری به معنی بهره گرفتن از ابزار پیشرفته با قابلیت های فراوان و همچنین افرادی حرفه ای که در زمینه رسیدگی به حساب های خرد و بسیار کلان تخصص دارند و با استفاده از ابزار مخصوص قادر هستند به کلیه حساب های مالی رسیدگی کنند.

اهمیت این حرفه به جایی رسیده که در کسب و کارهای بزرگ وجود یک تیم حرفه‌ای حسابداری یک نیاز اساسی می باشد.

این تیم اجرایی مسئول رسیدگی به بخش های مختلف کسب و کار هستند.

در شرکت های حسابداری نیز خدمات حسابداری به صورت کاملاً تخصصی ارائه می‌شود و شرکت های بزرگ از این خدمات به راحتی استفاده می کند. در اینجا میخواهیم شما را با حسابداری مالیاتی که یکی از زیر شاخه های مهم رشته حسابداری است آشنا کنیم.

 

حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابداری مالیاتی به عنوان یکی از زیر شاخه های حسابداری شناخته می شود که در آن حسابدار به جای رسیدگی به صورت های مالی بزرگ و مختلف روی مبحث مالیات و حسابداری امور مالیاتی تمرکز دارد. باید توجه داشت که این رشته تخصصی به عنوان یکی از عوامل مهم در رسیدگی به امور مالیاتی کشور به حساب می آید.

حسابدار مالیاتی

حسابدار مالیاتی چه می‌کند؟

ابتدا باید خاطر نشان کرد که  . . .

که یکی از مهم ترین منابع در آمد و بودجه سالیانه دولت برای اداره امور کشور منابع مالیاتی کسب شده توسط صاحبان در آمد در کشور می باشد که شامل کلیه افراد حقیقی و حقوقی میشود که به نوعی صاحب کسب و کار و در آمد هستند و بر طبق قانون موظف به پرداخت درصد مشخصی از درآمد سالیانه خود به دولت می باشند، این مبلغ قابل پرداخت مالیات گفته می شود که افراد شاغل با پر کردن فرم های مشخص به نام اظهار نامه مشخصات خود ،کسب و کار و در آمد سالیانه خود را در آن مشخص کرده و بر اساس رأی  مراجع قانونی سازمان اداره مالیاتی مکلف به پرداخت مبلغ مشخصی به عنوان مالیات به اداره مالیات کشور می باشد.

 

حسابدار مالیاتی یا مشاوره مالیاتی!؟

حسابدار مالیاتی به عنوان مشاور مالیاتی نیز شناخته می شود، که معمولا یک حسابدار با تجربه و فعال می باشد، توصیه ما به شما این است که به هیچ عنوان برای رسیدگی به حساب های مالیاتی خود از افراد کم تجربه استفاده نکنید.

امور مالیاتی یک شرکت همواره از مهم‌ترین بخش های امور مالی یک کسب و کار می باشد، رسیدگی درست و تخصصی به امور مالیاتی هر کسب و کار جلوی ضررهای سنگین مالیاتی را خواهد گرفت، اهمیت دادن به این مسئله خود باعث رشد و پیشرفت مالی کسب و کارهای بزرگ و حتی کوچک را خواهد گرفت.

 

چه چیز باعث شده رشته حسابداری مالیاتی به عنوان یک تخصص شناخته شود ؟

 در آموزش عالی رشته حسابداری در دو حیطه حسابداری مالیاتی و حسابداری مالی تدریس می شود، تدریس در گرایش مالیاتی حدود 3سال زمان می برد و در نهایت افراد فارغ تحصیل شده می توانند به عنوان کمک ممیز مالیاتی نیز فعالیت کنند.

 

حسابدار مالیاتی چه کسی است و قادر به چه فعالیت های می باشد؟

  حسابدار مالیاتی در حقیقت یک مشاور مالیاتی نیز می باشد.

 یک حسابدار مالیاتی علاوه بر فرایند ها و امور مالی حسابداری به مسائل حقوقی تسلط نسبی و به قوانین مالیاتی خصوصاً قانون مالیات های مستقیم تسلط کامل دارد.

 

هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟

حسابدار مالیاتی نظارت کامل بر وجوه نقد و غیر نقدی دارد که وارد سازمان می‌شود و همچنین از آن خارج می شود و با افراد و نهادهای مختلف ارتباط دارد.

 هدف این تخصص رسیدگی به موضوع مالیات بر درآمد ، پیگیری معافیت های مالیاتی ، محاسبه هزینه های قابل قبول مالیاتی و استهلاک، ضرایب مالیاتی، تشویق ها و جرایم مالیاتی و … است.

 به طور کلی باید متذکر شد که هدف اصلی حسابداری مالیاتی، جلوگیری از بروز جرایم مالیاتی سنگین و بهره‌مند ساخت واحد اقتصادی از معافیت های مالیاتی و همچنین تشویق های مالیاتی می باشد تا بتواند با استفاده از تخصص خود  و موارد مذکور جلوی ضررهای سنگین به شرکت را گرفته و سودی به آن برساند.

معمولا شرکت های ارائه دهنده خدمات حسابداری مالیاتی دارای تجربه و مهارت کافی در زمینه امور مالیاتی لازم می باشند.

اظهارنامه مالیاتی 1401

برخی از خدمات تخصصی این شرکت ها به قرار زیر می باشد:

  تهیه و تنظیم اظهار نامه مالیاتی

تنظیم اظهار نامه مالیاتی بر ارزش افزوده

تهیه و تنظیم گزارش های فصلی مالیات بر درآمد پرسنل

تنظیم دفاتر  قانونی شرکت ها مانند دفتر روزنامه و دفتر کل و..

 افراد  متخصص در رشته حسابداری مالیاتی  مواد درسی زیر را به خوبی  آموخته‌اند:

مالیات و انواع ان

وظایف مودیان مالیاتی

مالیات بر ارث

مالیات‌حق تمبر

مالیات بر در آمد حقوق

مالیات‌بر در آمد املاک

مالیات بر در آمد مشاغل

مالیات‌بر در آمد اشخاص حقوقی

هزینه های قابل قبول

نگهداری و تحریر دفاتر 

نحوه تنظیم اظهار نامه مالیاتی

 

مالیات و حسابرسی آن

 رشته حسابداری از نظر اشتغال در صدر مشاغل با نیاز بالا قرار دارد، چون همه سازمان ها ، موسسات، ارگان ها و فروشگاه ها نیز به رشته حسابداری نیازمند هستند.

  ما شاهد رشد روز افزون شرکت هایی هستیم که به حسابدار مالیاتی نیازمند.

مهم ترین مباحثی که امروزه شرکت ها و نیز حسابدارها به آن نیاز دارند، حسابداری مالیاتی متخصص برای تهیه و تنظیم اظهارنامه‌های مالیاتی و محاسبه انواع مالیات بر دارایی های که باید به دولت پرداخت شود هستند.

حسابدار مالیاتی متخصص وظیفه دارد با استفاده از قوانین و مقررات مالیاتی به هنگام ثبت عملیات مالی و رعایت وظایف و تکالیف قانونی در نحوه محاسبه انواع منابع مالیاتی و درج  آن در دفاتر قانونی برای پرسنل مالی تا ضمن استفاده حسابداران، سایر اقشار نیز بتوانند از اطلاعات بیان شده و بخشودگی های مالی به نحو مطلوب بهره مند شوند.

 

 به طور کلی هدف از حسابداری مالیاتی چیست؟

نظارت بر وجوه نقد و غیر نقدی که به سازمان یا شرکت مربوطه وارد یا خارج می‌شود.

رسیدگی و محاسبه مالیات بر درآمد

پیگیری تمامی معافیت مالی

محاسبه هزینه های قابل قبول مالیاتی

قرائن و ضرایب مالیاتی

جریمه ها و تشویق های دولتی مشخص

یک حسابدار متخصص و حرفه ای جلوی جریمه های سنگین و ضررهای مالی را می‌گیرد، شرایط را برای استفاده شرکت از فرصت ها و معافیت های مالیاتی را فراهم میکنند.

اظهارنامه مالیاتی

 تفاوت حسابداری مالی با حسابداری مالیاتی:

حسابدار مالی بر پایه استانداردهای حسابداری و حسابرسی  فعالیت میکند.

 حسابدار مالیاتی کار خود را با استفاده از استانداردهای قوانین حسابداری و حسابداری و همچنین مالیات های مستقیم و بررسی  بندها و تبصره قانونی مربوط به آن انجام می دهد.

گزارش های مالی از صورت های مالی استخراج می شود، که آن را می توان به 5دسته طبقه بندی کرد:

در آمدها

هزینه ها

دارایی ها

بدهی ها

سرمایه ها

در آمدها و هزینه ها را در حیطه  مربوط به دَخل سازمان مورد بررسی و محاسبه قرار می دهند.

دارایی ها، بدهی ها و سرمایه گذاری را در حیطه تراز نامه محاسبه میکنند.

حسابدار مالی با کمکی که به تراز نامه شرکت می کند باعث دست یابی به مزایای اقتصادی کسب و کار می شود.

حسابدار مالی با ثبت گزارشات روزانه از تراکنش های مالی شرکت، باعث ارزش گذاری هر چه بهتر شرکت می شود.

باید توجه داشت ثبت این تراکنش های مالی اطلاعاتی را در اختیار سرمایه گذاران، مدیران و مقامات مالیاتی قرار می دهد.

دریافت صورت حساب های مالی شرکت فقط از طرق حسابداران مالی قابل دریافت می باشد، صورت های مالی برای سرمایه گذاران، مدیران و مقامات دولتی بسیار ارزنده و با اهمیت می باشد.

صاحبان مشاغل، شرکت ها و موسسات مالی می‌توانند با کمک گرفتن از حسابدارهای مالی و مالیاتی مشکلات پیش رو را با موفقیت پشت سر بگذارند.

 باید توجه داشت که اطلاعات ثبت شده توسط افراد متخصص و حسابداران مالی قابل اهمیت است و باعث رشد و پیشرفت شرکت ها و موسسات می شود.

 در سوی دیگر به خاطر شفاف سازی و دسترسی کامل و دقیق به تراکنش های مالی شرکت میتواند، شرکت را متضرر کند زیرا با توجه به قوانین مصوب سازمان اداره مالیات هر شرکت، کارخانه و… با توجه  به در آمدهای سالانه موظف به پرداخت مالیات می باشد، در این مرحله ارزش و اهمیت حسابداران مالیاتی مشخص می‌شود که با استفاده از تخصص و همچنین آگاهی خود از قوانین مالیاتی میتواند جلوی پرداخت هزینه های سنگین مالیات را بگیرد.

از معافیت های قانونی برای عدم پرداخت مالیات استفاده کند و با تکمیل آگاهانه اظهارنامه مالیاتی از متضرر شدن شرکت به دولت جلوگیری کند.

 

***

 

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *