مالیات

مالیات داروخانه ها

مالیات داروخانه ها

مالیات داروخانه ها

 

در چند سال اخیر بحث مالیات یکی از مهمترین بحث‌های مطرح شده در اخبار و رسانه‌ها بوده و سوالات بسیاری هم در این خصوص برای مشاغل و افراد حقیقی پیش آمده است.

از مهمترین این مباحث بحث مالیات داروخانه ها است که به بررسی کلی این مورد خواهیم پرداخت.

در تعریف مالیات می‌دانیم که مالیات نوعی هزینه اجتماعی است که اکثر مردم و یا مشاغل در راستای برخی از اهداف و منابع یک کشور پرداخت می‌کنند.

به طور کلی مالیات یعنی پرداخت بخشی از سود و یا گردش اقتصادی مردم به دولت، زیرا ابزار و امکانات دسترسی به درآمد و سودهای هر صنعت، شغل و غیره توسط دولت فراهم آمده است.

 

برای قبول پرونده مالیاتی شما و اطلاعات بیشتر از مالیات داروخانه‌ها

با شماره‌ی 09124138005 تماس بگیرید.

 

مالیات داروخانه | هدف از وضع مالیاتی چیست؟

در همه جای جهان، دولت‌ها برای جبران هزینه خدماتی که به شهروندان اختصاص می‌دهند از طریق وضع مالیات و قوانین مالیاتی اقدام می کنند.

به طور کلی دولت به واسطه وضع مالیات و جبران بخشی از هزینه های جامعه، یا تامین سرمایه مورد نیاز برای برخی از پورژه‌ها از مردم و مشاغل مالیات اخذ می‌کند.

طبق قوانین مالیاتی ایران، پرداخت مالیات وضع شده اجباری است، و عدم پرداخت مالیات مجازات در پی خواهد داشت.

برای اطلاع از جرایم مالیاتی و هر سوال در خصوص عدم پرداخت مالیات از طریق راه‌های ارتباطی امیدان تکس پاسخگوی شما عزیزان هستیم.

 

مالیات داروخانه ها

در حال حاضر نوع تشخیص مالیات و وضعیت مالیاتی برای پزشکان داروساز و یا همان داروخانه ها به طور کلی به عنوان رسیدگی به اسناد و مدارک صورت می گیرد و در صورت عدم رعایت تکالیف قانون دچار مسائل دیر کرد و جریمه خواهد شد.

درآمد هر داروخانه ها بر اساس مبالغ دریافتی از بیمه‌های پایه بابت نسخه‌های دریافتی و میزان خرید دارو برآورد می گردد.

کمیسیون تعیین ضرائب مالیاتی هر سال طی جلسات متعدد و با حضور نمایندگان بانک مرکزی، اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، کشاورزی و سازمان نظام پزشکی  برگزار می شود و در نتیجه این جلسات ضرائب مالیاتی اعلام می شود.

ضرائب کلی مربوط به داروخانه ها و پزشکان داروساز به شرح زیر است:

لوازم بهداشتی ایران ۱۵ درصد

لوازم بهداشتی خارجی ۲۰ درصد

دارو عمومی ۵ درصد (شامل انواع دارو)

مکمل ودارو ۱۵ درصد (مانند فروش مکمل فیتو و مکمل هیرتامین)

آرایشی ایرانی ۲۰ درصد (شامل فروش لوازم آرایشی تولید ایران)

مکمل پروتئینی و مکمل غذایی ۲۵ درصد

لوازم آرایشی خارجی ۲۶ درصد

شیرخشک ۱۲ درصد

و انواع تجهیزات پزشکی ۱۳ درصد

است که برآورد درصدها فوق بر اساس اطلاعات رسیده به اداره مالیات،

خریدهای اعلامی از طرف شرکت و داروخانه، اطلاعات دریافتی از بیمه و سابقه مالیاتی داروخانه صورت می‌پذیرد.

 

پزشکان عزیز و داروخانه‌های محترم توجه کنید که عدم ارائه اسناد و مدارک، و همچنین عدم رعایت تکالیف ؛ عواقب مالیاتی زیادی برای شما خواهد داشت.

مسائل مالیاتی داروها و داروخانه را بی اهیمت ندانسته و حتما در این خصوص اقدامات لازم را انجام دهید.

 

مالیات داروخانه های تازه تاسیس چیست؟

به استناد تبصره 3 ماده 177 ق.م.م صاحبان مشاغل (در این مورد داروخانه) مکلفند ظرف مدت چهار ماه از تاریخ شروع فعالیت مراتب را کتبا به اداره امور مالیاتی محل اعلام نمایند.

در صورتی که داروخانه و یا پزشک داروساز و صاحب مشاغل یاد شده، به عدم انجام دادن تکلیف تبصره 3 ماده 177 در مهلت مقرر نمایند و از این مسئله به راحتی عبور کنند، مشمول جریمه های معادل 10 درصد مالیات قطعی و نیز موجب محرومیت از کلیه تسهیلات و معافیتهای مالیاتی تا تاریخ شناسایی توسط اداره امور مالیاتی خواهند بود.

این نکته مهم است که:

این حکم برای داروخانه‌هایی که از طرف مراجع ذیربط پروانه یا مجوز فعالیت صادر شده است نخواهد بود.

 

فرایند ثبت نام داروخانه ها در سازمان مالیاتی کشور

مالیات داروخانه ها

آدرس سایت مالیاتی کشور جهت ثبت نام اولیه (سایت مالیاتی کشور)

فرایند ثبت نام شماره اقتصادی شامل دو مرحله است:

پیش ثبت نام

ثبت نام نهایی

 

ابتدا اطلاعات خود را تکمیل کرده و پس از تایید اطلاعات توسط شما و دریافت کد ده رقمی رهگیری سازمان مالیاتی اطلاعات ثبتی شما را راستی آزمایی خواهد کرد.

برای کسانی که اطلاعات آنها تایید شود نام کاربری و کلمه عبور صادر گردیده و از طریق پیامک به شماره ثبت شده در سایت مالیاتی ارسال خواهد شد.

 

آیا مالیات فقط برای داروخانه‌ ها است یا خیر؟

اشخاص حقوقی که به تولید یا خرید یا فروش کالا یا به انجام خدمات اشتغال دارند و همچنین اشخاص حقیقی که به تولید یا خرید و فروش و فعالیت‌های کسبی وابسته یا فعالیت‌های خدماتی مشغول می‌باشند، از جمله مشمولین بند الف، ب و ج ماده 95 ق.م.م به شمار می‌روند.
مشمولان بند الف، همانند شرکت‌ها و صاحبان کارخانجات تولیدی و بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و هتل‌داران و … مکلف به ثبت فعالیت‌های شغلی خود در دفاتر روزنامه و کل بر اساس قانون تجارت هستند.
مشمولان بند ب، شامل کارگاه‌های صنعتی، سینما‌داران، کلیه مطب‌ها و مراکز تشخیصی- درمانی و … مکلف به ثبت فعالیت‌های شغلی خود در دفاتر مشاغل (درآمد- هزینه) می‌باشند.

 

مالیات داروخانه | بند ج

مشمولان بند ج، همانند داروخانه‌ها و سایر مشاغل مشابه باید خلاصه درآمد و هزینه سالیانه خود را به سازمان امور مالیاتی مشخص می‌کند، درج و نگهداری و در پایان سال پس از تهیه صورت وضعیت درآمد و هزینه، آن را به همراه کارنامه در تیر‌ماه سال بعد به حوزه مالیاتی تسلیم نمایند.

طبق ماده 192 ق.م.م، همکاران داروخانه‌دار مکلفند هر سال اظهار‌نامه مالیاتی خود را در تیر‌ماه سال بعد به حوزه مالیاتی مربوطه تسلیم نمایند و همانطور که در بخش قبلی مقاله اشاره کردیم،

در صورت عدم تسلیم، مشمول جریمه‌ای معادل 10 درصد مالیات متعلقه خواهند بود که غیر قابل بخشودگی است.

 

هزینه داروخانه‌ها و مالیات آنها

مالیات داروخانه ها

از آن‌جایی که ثبت درآمد و هزینه داروخانه، رعایت اصول و موازین و استاندارد‌های پذیرفته‌شده حسابداری را طلب می‌کند و این امر مستلزم به‌کارگیری فردی واجد شرایط است و از طرف دیگر با همه زحمات، ممکن است نکات ثبت شده مورد قبول ممیزان مالیاتی قرار نگیرد،

به همین لحاظ داروخانه‌ها و مشاغل مشابه آن از تنظیم فرم مورد نظر خودداری می‌کنند و همواره مالیات بر‌درآمد شغلی آنان به عنوان فردی از قبل محکوم به روش علی‌الرأس تعیین می‌شود.
طبق ماده 98 ق.م.م، در موارد تشخیص علی‌‌الرأس اداره امور مالیاتی باید پس از تحقیقات و بررسی لازم و کسب اطلاعات مورد نیاز از مراجع مختلف اعم از دولتی یا غیر دولتی، ابتدا قرینه یا قراین مذکور در این قانون را متناسب با وضعیت و موضوع فعالیت مؤدی انتخاب و دلایل انتخاب نوع قرینه یا قراین و رقم آن‌ها را با توجیه کافی در گزارش رسیدگی قید نماید و سپس با اعمال ضریب یا ضرایب مقرر در قرینه یا قراین انتخابی، درآمد مشمول مالیات را تعیین نماید.

(قرینه در فرهنگ لغت به معنای نشانه‌ای است که موجب پی بردن به امری شود). طبق ماده 152 ق.م.م، قراین مالیاتی عبارت است از عواملی که در هر رشته از مشاغل با توجه به موقعیت شغل برای تشخیص درآمد مشمول مالیات به طور علی‌الرأس به کار می‌رود که آن عوامل عبارت است از:

خرید سالیانه

فروش سالیانه

درآمد ناویژه

میزان تولید در کارخانجات و عوامل دیگر

که خوشبختانه داروخانه در بین 641 ردیف شغلی مشمولین

بند‌های ب و ج ماده 95 ق.م.م که به عرضه کالا (اینجا: دارو و لوازم بهداشتی و شیرخشک) اشتغال دارند،

به دلیل روشن بودن میزان خرید از 6 شرکت دولتی و وابسته به دولت،

از جمله مشاغلی است که برای رسیدن به درآمد آن از طریق علی‌الرأس به تحقیق و ممارست زیادی نیاز ندارد.

زیرا با استفاده از فرمول پذیرفته شده زیر:
(عدد ضریب فروش- 100) / (100× مبلغ کل خرید)= مبلغ فروش به صورت نشانه‌ای به دست می‌آید که حاصل ضرب این مبلغ فروش در ضریب مربوطه دارو که برای سال 84 عدد 6 در نظر گرفته شده است، درآمد مشمول مالیات از فروش دارو را معین می‌کند.

 

مالیات داروخانه و بیمه

ممیز محترم مالیاتی با این نشانه و به دست آوردن میزان فروشی که؛

داروخانه‌ها به بیمه‌های سه‌گانه دارند می‌تواند بر اساس تکلیف تعیین‌شده در تبصره 2 ماده 97 ق.م.م برای واقعی‌تر شدن مالیات، درآمد واقعی مؤدی را از ادارات مربوطه به کمک خود مؤدی طلب نماید.

بر اساس ماده 153 ق.م.م، ضرایب مالیاتی عبارت‌ است از:

ارقام مشخصه‌ای که حاصل ضرب آن‌ها در قرینه مالیاتی در موارد تشخیص علی‌الر‌أس، درآمد مشمول مالیات را به دست می‌دهد.

برای هر شغل با توجه به جمیع جهات و بر حسب نوع فعالیت و با عنایت به جریان معاملات و اوضاع و احوال اقتصادی، در کمیسیونی مرکب از نمایندگان وزارت امور اقتصادی و دارایی،

بانک مرکزی، نماینده اصناف در مورد صنوف و نماینده نظام پزشکی در مورد مشاغل وابسته و نماینده اطاق بازرگانی و صنایع معادن در مورد سایر مشاغل،

ضریبی تعیین می‌شود که میزان واقعی فروش یا درآمد به‌دست‌آمده باید در ضریب مربوط به آن شغل ضرب شود تا «درآمد مشمول مالیات» به دست آید.

 

نتیجه گیری

قوانین مالیاتی کشور در سال‌های اخیر دچار تغییرات و سختگیری‌هایی شده است

بدون شک داروخانه‌ها نیز در این موارد بیشتر مورد بررسی قرار می گیرند و یا به اصطلاح زیر ذره بین هستند.

از این رو اگر از صاحبین داروخانه ها هستید هر چه زودتر اقدام به تعیین و تکلیف موارد قانونی و مالیاتی خود نمایید تا دچار دیرکرد یا جرایم نابخشودنی نگردید.

***

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

 

نوشته های مشابه

3 دیدگاه در “مالیات داروخانه ها

  1. توکل قربانی گفت:

    باسلام ۔ قربانی هستم حسابدار داروخانه ۔بنظربنده۔ اگر ضریب دارو درسال ۱۴۰۱ واضع گفته شود خیلی بهتراست که به سال ۸۴ اشاره گردد ودرصدهامحاسبات مالیات درداروخانه واستخراج آن خیلی پیچیده شده درضمن شرح وظایف حسابدار در داروخانه زیاد مشخص نشده ارادتمندم

    1. امیدان تکس گفت:

      ممنون از ثبت نظر شما در بخش مقاله مالیات داروخانه ها – با سپاس بسیار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *