مالیات

مالیات بر مصرف و فروش چیست ؟

مالیات بر مصرف و فروش

مالیات بر مصرف، فروش و تولید

مالیات بر مصرف و فروش یکی از انواع مالیات‌های غیر مستقیم است که از مصرف کننده نهایی یک کالا دریافت می‌شود. این نوع مالیات تحت عنوان مالیات تعرفه، مالیات مصرف، مالیات فروش است در نهایت مشتری نهایی آن مالیات را تحت عنوان بخشی از قیمت کالا یا خدمات دریافتی می‌پردازد و از مقدار مالیات کلی آن جنس یا خدمات مطلع نمی‌شود. درواقع در این مالیات نمی‌توانید قیمت اصلی و مقدار مالیات یک کالا را از هم تشخیص دهید. هرگز متوجه نخواهید شد که مالیات کالا بیشتر است یا قیمت اصلی آن!

در این نوع مالیات هرچقدر از یک کالا بیشتر خریداری کنید بخش بیشتری از مالیات آن را می‌پردازید.

 

مالیات بر مصرف

مالیات بر مصرف بر روی قیمت کالاها و خدمات خریداری شده کشیده می‌شود و خریدار نهایی آن را می‌پردازد.

ما روزانه بدون آنکه مطلع شویم با خرید هر کالا و خدماتی در حال پرداخت مالیات مصرف هستیم. اگرچه که دولت مالیات بر مصرف و فروش را بر عهده تولیدکنندگان و فروشندگان نهاده است اما در نهایت غشر خریدار و مصرف کننده نهایی در حال پرداخت این نوع مالیات هستند.

این نوع مالیات بیشتر بر روی کالاهای اساسی وضع می‌شود و متوجه قشر ضعیف جامعه است.

 

مالیات بر فروش

این نوع مالیات در مراحل تولید انجام می‌شود؛ درواقع فروشنده می‌تواند در هنگام فروش کالا یا خدمات خود مالیات آن را از خریدار بگیرد.

فروشنده این اجازه را از سمت دولت دارد که بخشی قیمت کالا یا خدمات خود را تحت عنوان مالیات از خریدار دریافت کند.

 

مالیات تولید

مالیات بر تولید در سال 1400 با نرخ 25% بوده است که در سال 1401 این مالیات 5% کاهش یافته است و مقدار آن به 20% رسیده است.

این نوع مالیات برای کاهش تولید کالاها و خدماتی است که موجب اثرات منفی می‌شوند و پیامدها و عوارض جانبی بدی را به‌همراه دارند.

 

تفاوت مالیات ارزش افزوده و مالیات مصرف

مالیات ارزش افزوده طی مراحل تولید از مودی دریافت می‎شود و بیشتر در زمینه تولیدات است.

مالیات بر مصرف در زمینه خرید کالا و خدمات است که از مشتری نهایی در حین خرید دریافت می‌شود. در واقع در مالیات بر مصرف افراد و مردم بر اساس مصرفشان مالیات می‌پردازند؛ هرچه مصرف کالاها و خدمات بیشتر باشد، میزان پرداخت مالیات مصرف و فروش نیز بیشتر است.

 

نرخ مالیات مصرف‌و‌فروش

همانطور که گفته شد مالیات مصرف در زمینه مصرف کالاها می‌باشد. حال این کالاها به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ کالای اساسی و کالای لوکس.

کالاهای اساسی، مواد غذایی هستند مانند نان و برنج که مالیات کمتری داشته و کالاهای لوکس مانند جواهرت مالیات بر مصرف و فروش بیشتری دارند.

غیر از این مالیات‌ها، مالیات بنزین و سیگار وجود دارند که برای کاهش استفاده از این دو محصول مالیات آن‌ها زیاد است. مالیات سیگار و تنباکو برای کاهش اعتیاد به این دو ماده و افزایش سلامت عمومی حدود 12% است. مالیات بنزین و سوخت را دولت  از مردم دریافت می‌کند تا مبلغ را صرف امور راه و جاده سازی کند و مالیات آن 20% است.

 

خرید مکمل فیتو

 

انواع مالیات بر مصرف و فروش

  • مالیات فراورده‌های نفتی و پتروشیمی
  • مالیات بر تنباکو و سیگار
  • مالیات بر قطعات کامپیوتری و صوتی تصویری
  • اشتراک تلفن‌های خودکار
  • خدمات مخابرات بین‌المللی
  • خرید و فروش اتومبیل
  • خرید و فروش الکل
  • خرید و فروش نوشابه

***

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *