مالیات

مالیات بر خودروهای لوکس

مالیات خودرو

مالیات بر خودروهای لوکس

مالیات بر خودرو

 

مالیات، کلمه‌ای نگران کننده برای هرکسی در این روزها، از مهمترین دغدغه‌هایی که شاید برای برخی وجود دارد، بحث مالیات بر خودرو است.

در این مقاله از امیدان تکس قصد داریم تا این موضوع را باهم بررسی کنیم، با امیدان تکس همراه باشید.

 

مالیات بر خودروهای لوکس

شهروندان گرامی که در جریان مالیات بر دارایی ها و درآمدهای خود می باشید.با توجه به تغییرات اساسی که در قانون صورت گرفته، مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت نیز در برنامه کار دولت قرار گرفته است.

در اینجا مالیات مشخص شده در سال گذشته را مورد بررسی قرار می دهیم:

مشخص شدن ارزش واقعی هر خودرو بر طبق قوانین اهمیت ویژه ای دارد و به افرادی که صاحبان خودروهای لوکس هستند این امکان را می دهد تا بتوانند از حقوق خود دفاع کنند، و مبلغ مالیات قابل پرداخت را نیز محاسبه کنند.

 

مالیات خودرو بر اساس ارزش آن

ارزش واقعی خودروها بر اساس قانون چگونه مشخص می شود؟ 

 ارزش واقعی یک خودرو، بر طبق تاریخ تولید و یا قیمت واردات آن مشخص می‌شود.

فرآیند ارزش گذاری و تعیین قیمت خودرو کاملاً تحت نظارت سازمان اداره مالیات تعیین و اعلام می شود.

در قانون بودجه سال ۱۴۰۰ سازمان اداره مالیات وظیفه دارد، اشخاصی که شامل پرداخت مالیات بر خودرو هستند را مشخص، و تا موعد مقرر اطلاع رسانی کند.

مالیات بر خودرو

چه کسانی باید مالیات خودرو پرداخت کنند:

همانگونه که اشاره کردیم، در دو سال اخیر مالیات بر خودرو های لوکس نیز تعیین و تصویب شده است، بخش قابل توجهی از بودجه های سالانه با توجه به در آمدهای دولت از طریق مالیات تصویب شده بدست می‌آید و برای دستیابی به اهداف و برنامه‌های پیش رو مورد استفاده قرار می گیرد.

در برنامه ریزی های دولت و تامین بودجه های مورد نیاز سالانه، بر طبق تبصره 6 قانون بودجه سال جاری همه کسانی که از ابتدای سال 1400 مالک انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین گران قیمت باشند مشمول مالیات می شوند.

خرید مکمل فیتو اصل | کلیک کنید|

 

مبنای تعیین ارزش خودرو به چه صورت است؟

ملاک ارزش گذاری خودرو کاملاً مشخص است. قیمت هر خودرو براساس جدولی است که برای محاسبه نقل و انتقال خودرو، مالیات و عوارض شماره گذاری و عوارض شهرداری که هرساله از صاحبان خودرو گرفته می شود و در دی ماه ابلاغ شده، تعیین می شود.

در مورد خودروهای داخلی این قیمت، برابر با  قیمت کارخانه است زیرا بین قیمت کارخانه و قیمت بازار تفاوت قابل توجهی وجود دارد.

بر طبق آمار رسمی گمرک جدیدترین ماشین های وارداتی مربوط به سال 2017 میلادی می باشند.

 

اگر فردی بیش از یک خودرو داشته باشد پرداخت مالیات چگونه است؟

در مورد پاسخ به این سوال اگر فردی ( اعم از بالغ یا تحت تکفل) در ابتدای سال جاری ارزش خودروهایی که به نامش ثبت شده بیش از یک میلیارد تومان باشد مشمول مالیات سالانه می شود.

در مورد چگونگی پرداخت مالیات باید خاطر نشان کرد، دارندگان خودرو نیازی به تکمیل اظهارنامه مالیاتی ندارند بلکه سازمان امور مالیاتی اطلاعات خودروهای تحت مالکیت فرد از دستگاه ها و ارگان های ذیربط دریافت کرده و بر اساس آن نسبت به محاسبه مالیات اقدام می کند.

محاسبه و دریافت مالیات در مورد مالکیت یک خودرو گران قیمت  با چند نفر به چه صورت است؟

هر فرد به نسبت سهم خود از ارزش آن خودرو با اضافه کردن ارزش خودرو های دیگر که تحت تملک آن شخص هستند موظف به پرداخت مالیات خواهد شد.

یکی از مهم ترین راه های پرداخت مالیات به دولت هنگام نقل و انتقال خودرو می‌باشد. ثبت هرگونه نقل و انتقال خودرو های گران قیمت و لوکس و همچنین تعویض پلاک آنها  توسط دفاتر اسناد رسمی و نیروی انتظامی (مراکز تعویض پلاک خودرو) مطابق قانون، به شرط پرداخت مالیات های نقل و انتقال  قطعی و اجاره و مالیات سالانه خودرو انجام می شود، به این ترتیب که ابتدا گواهی پرداخت مالیات تحویل داده شده و سپس اقدامات لازم جهت نقل و انتقال سند انجام خواهد شد.

 

چگونه از میزان مالیات خودرو مطلع شویم یا بدانیم مشمول پرداخت مالیات هستیم یا خیر؟

 با مراجعه به نشانی my.tax.gov.ir میتوانید از اینکه مشمول پرداخت مالیات هستید یا خیر مطلع شوید.

 

جهت هرگونه سوال و یا ابهام در خصوص مالیات خودروهای لوکس می‌توانید از طریق لینک زیر از ما مشاوره رایگان بگیرید.

 

مشاوره رایگان | کلیک کنید |

 

سازمان امور مالیاتی برای صاحبان خودروهای لوکس پیامک ارسال می‌کند.

البته شایان ذکر است که بسیاری از لوکس سواران در بخش خدماتی کشور مشغول هستند که چنانچه برای جبران پرداخت مالیات قیمت خدمات خود را افزایش دهند این خود یک چالش است و بر قشر متوسط جامعه فشار زیادی وارد خواهد کرد، برای جلوگیری از این مشکل دولت باید چاره ای بیاندیشید!

در یک کشور موفق و رو به پیشرفت، مهمترین عامل رشد و توسعه، اجرای قوانین به صورت کامل اًعادلانه می باشد.

یک نظام توانمند، نیاز به قانون گذاران متخصص و متعهد دارد.طبق قوانین جدید مالیاتی که در سال های اخیر توسط مجلس شورای اسلامی تصویب شده و به مرحله اجرا در آمده است، مالیات بر خودروهای لوکس می باشد.

 یکی از منابع در آمد دولت به منظور اداره امور کشور و دستیابی به اهداف پیش رو مالیات بر خودرو های گران قیمت و لوکس است.

طبق این ماده از قانون افرادی که دارای خودروی با قیمت بیش از یک میلیارد تومان می باشد موظف به پرداخت مالیات مشخص و تعیین شده هستند.

مالیات بر خودرو

مالیات خودرو ۱۴۰۱

صاحبان ماشین‌های لوکس و گران قیمتی که مشمول پرداخت مالیات بر خودرو می‌باشند، با ما همراه شوند، تا روش تعیین ارزش خودرو های لوکس داخلی و یا خارجی خود و همچنین ‌در جریان چگونگی پرداخت مالیات تعیین شده قرار بگیرند.

با توجه به تغییراتی که در سال های اخیر در وضعیت اقتصادی کشور به سبب وجود تحریم ها ایجاد شده است، عملکرد دولت دستخوش تغییراتی اساسی شده، دولت به منظور اداره امور و رفع مشکلات پیش رو علاوه بر مالیات بر درآمد و دارایی‌های شهروندان به تازگی صاحبان ماشین های لوکس و گران قیمت را نیز در صف مشمولین پرداخت مالیات قرار داده است. به این منظور خصوصاً در دولت سیزدهم برنامه ریزی ها و قوانین جدیدی را در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسانده است که بر طبق آن افراد مشمول پرداخت مالیات بر خودرو های لوکس باید در جریان آن قرار بگیرند و نسبت به پرداخت مالیات مذکور اقدام کنند.

هرگونه تخلف و عدم پرداخت مالیات از طرف صاحبان خودرو های لوکس و گران قیمت تحت پیگرد قانونی قرار می‌گرد و با فرد متخلف طبق قانون برخورد خواهد شد.

قابل توجه است که این قانون جدید بخش زیادی از جمعیت کشور را شامل شده و به صورت مستقیم یا غیر مستقیم آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

با اذعان با اینکه هنوز مالیات خودرو ۱۴۰۱ تعیین نشده است، در ادامه شما را در جریان مالیات بر خودروهای لوکس سال 1400 قرار خواهیم داد:

 

مبنای مالیات بر خودرو 1401

 معمولا این مالیات در نظر گرفته شده برای خودروها بر مبنای درصدی از قیمت آنها محاسبه می شود.

در این مرحله نحوه محاسبه مالیات خودرو را برای شما تشریح خواهیم کرد تا بر اساس آن امکان محاسبه و پرداخت مالیات بر خودرو برایتان فراهم شود. پس در صورتی که شما هم مشمول پرداخت این نوع مالیات هستید، با ما همراه شوید.

 همانگونه که ذکر شد مالیات بر خودرو در دولت سیزدهم اجرایی شده است ، این قانون در انتهای سال ۱۳۹۹ به تصویب رسیده و در سال ۱۴۰۰ به اجرا درآمده است. 

بر طبق این قانون خودروهایی که ارزش بیش از یک میلیارد تومان دارند مشمول پرداخت مالیات می شوند.

این قانون افرادی که دارای چند خودرو بوده که مجموع قیمت آن ها هم به یک میلیارد تومان برسد هم شامل می شود و باید نسبت به پرداخت مالیات خودرو اقدام کند.

باید توجه داشت که در این قانون ارزش خودروهایی که متعلق به خود فرد، فرزند زیر ۱۸ سال او و فرزند ناتوان او می باشد، همگی محاسبه خواهند شد. بنابراین اگر شهروندی دارای یک خودرو بیش از یک میلیارد بوده یا چند خودرو مختلف داشته که مجموع قیمت های آن ها از این میزان بالاتر برود، مشمول مالیات خودرو محسوب شده و باید نسبت به پرداخت آن اقدام کند.

در اینجا لازم است تاکید کرد که میزان مالیات خودرو ۱۴۰۱ برای همه کسانی که قیمت خودرو ها یشان بیش از یک میلیارد تومان است، یکسان نخواهد بود.

 در واقع عوامل گوناگون دیگری هم چون قیمت آن خودرو و سال تولید هم بر این مالیات تاثیرگذار است.

به طور کلی محاسبه این مالیات بر اساس یک سری درصد ها انجام می گیرد که آن‌ها را در ادامه این متن توضیح داده ایم. اما این درصد ها یک مبنای کلی برای تعیین مالیات بوده و امکان محاسبه مالیات اختصاصی برای خودرو شما را ایجاد نمی کنند.

با اطلاعاتی که در ذیل آمده میتوانید مبلغ مالیات قابل پرداخت را با توجه به قیمت خودرو خود دقیق تر محاسبه کنید. اینجا بخوانید: نقد مکمل فیتو

 

مالیات بر خودرو در سال ۱۴۰۰:

 ارزش خودرو نرخ مالیات تا مبلغ 1.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان، 1 %تا مبلغ 3 میلیارد تومان نسبت به مازاد 1.5 میلیارد تومان، 2 %تا مبلغ 4.5 میلیارد تومان نسبت به مازاد 3 میلیارد تومان، 3 %بیش از 4.5 میلیارد تومان با به مازاد 4.5 میلیارد تومان و…

مالیات بر خودرو

 نحوه پرداخت  مالیات بر خودرو: 

دولت بعد از این که طرح تصویب شده مالیات بر خودروها توسط مجلس را به اجرا درآورد امکان پرداخت مالیات را به صورت های مختلف فراهم آورد تا مشمولین پرداخت مالیات بتوانند از حقوق خود به خوبی استفاده کنند و مالیات را از راه های قانونی و مورد نظر پرداخت کنند.

 با در نظر گرفتن عواقب عدم پرداخت مالی برای مالک بهتر است که در اسرع وقت جهت انجام این کار اقدام گردد.

 

 روش های پرداخت مالیات بر خودرو برای مالکین:

روش حضوری پرداخت مالیات

افرادی که قصد پرداخت حضوری مالیات را دارند بهتر است از قبل نسبت به محاسبه میزان مالیات اتومبیل خود اقدام نمایید. البته در حال حاضر امکان محاسبه و پرداخت آنلاین مالیات خودرو با برنامه های مختلف یا در سایت های گوناگون وجود دارد.

بنابراین، با محاسبه این مالیات می توانید با  آگاهی دقیق از این میزان  برای پرداخت آن برنامه ریزی کنید.

بعد از این که محاسبه مالیات خودرو خود را انجام دادید، قادر خواهید بود از روش حضوری نسبت به پرداخت آن اقدام کنید. به منظور پرداخت حضوری مالیات بر خودرو خود می تواند به یکی از دفاتر پیشخوان دولت می باشد.

 البته توجه داشته باش که جهت پرداخت این مالیات به صورت حضوری و از طریق دفاتر پیشخوان دولت،‌ باید یک سری مدارک از جمله کارت ملی، کارت خودرو یا برگ سبز آن را هم به همراه داشته باشید.

 

روش دوم مراجعه به سایت شهرداری استان محل سکونت مالکین خودرو:

شما میتوانید با مراجعه به سایت مورد نظر به راحتی نسبت به انجام استعلام مالیات خودرو و پرداخت آن اقدام کند. دقت داشته باشید که معمولا این سامانه ها بخشی دارند که به صورت اختصاصی برای مالیات و عوارض طراحی شده است. با ورود به این قسمت و مجدد بخش مربوط به مالیات اتومبیل، امکان انجام امورات مربوطه برایتان فراهم خواهد شد.

 این روش نیازی به مراجعه حضوری وجود ندارد. بنابراین شما می توانید به راحتی و در زمانی کوتاه نسبت به دریافت استعلام و پرداخت مالیات  خودرو خود اقدام نمایید.

 

روش دیگر، استفاده از اپلیکیشن های موجود در این حوزه می باشد:

با توجه به این که این روزها برای هر کاری یک سری برنامه های اینترنتی وجود دارد، برنامه ها و اپلیکیشن های زیادی هم برای انجام اموراتی مانند محاسبه مالیات خودرو و پرداخت آن ایجاد شده اند.

دقت کنید که توجه به اعتبار سایر اپلیکیشن ها که برای پرداخت مالیات از آن ها استفاده می کنید، بسیار مهم است.

با توجه به اینکه هنوز روش های واریز آن از نظم خوبی برخوردار نیستند. بهتر است از روش حضوری یا همان مراجعه به دفاتر پیشخوان استفاده کنید.

 

چگونه مالیات بر خودرو محاسبه می شود:

 مالیات بر خودروهای لوکس با یک درصدی از قیمت کلی خودرو مشخص می شود.

اطلاعات لازم جهت آگاهی از این درصد ها قبلاً ذکر شده است اما باید متذکر شویم مالیات دقیق تعیین شده برای خودرو شما در وهله اول به قیمت آن بستگی دارد. در واقع ممکن است خودرو شما با یک خودرو دیگر در یک بازه قیمتی از نظر درصد مالیات قرار بگیرند. اما این موضوع به این معنا نیست که حتما یک مقدار مالیات برای هر دو تعیین می شود.

 

  مالیات خودرو ۱۴۰۰  برای تعدادی از مهم ترین خودروهای لوکس بالای یک میلیارد موجود در کشور:

قبل از هر چیز باید بگوییم که خودروهای داخلی از پرداخت این مالیات معاف می‌شوند. زیرا این خودروها عموما دارای قیمتی کم تر از یک میلیارد تومان هستند. در ادامه جدول مربوط به پرداخت مالیات خودرو های خارجی مهم و رایج در کشور که بیش تر از خودرو های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند را برای شما آورده ایم.

 بر طبق این جدول تا حد زیادی می توانید نسبت به محاسبه مالیات خودرو لوکس خود اقدام کنید.

از عزیزانی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستند تقاضا می شود به سایت های معتبر مراجعه کنید.

جدول مالیات خودرو ۱۴۰۰ ردیف نوع خودرو قیمت میزان مالیات

1 آزرا 2.45  میلیارد تومان 49 میلیون تومان

2 النترا 1.12 میلیارد تومان11 میلیون و 200 هزار تومان

3 النترا مونتاژ سال 971 تا 1.2 میلیارد تومان 10 تا 12 میلیون تومان

4 سانتافه ( ix 45) 1.9 میلیارد تومان 38 میلیون تومان

5 سانتافه مدل 20182 تا 2.4 میلیارد تومان 40 تا 48 میلیون تومان

6 سوناتا 1.6 تا 1.65 میلیارد تومان 32 تا 33 میلیون تومان  7توسان 1.93 میلیارد تومان38 میلیون و 600 هزار تومان

8 مینی کانتری من s3.2 تا 3.3 میلیارد تومان 96 تا 99 میلیون تومان

9 مینی کوپر2 میلیارد و 5. میلیون تومان 41 میلیون تومان 10 رنو کولوس2 میلیارد و 5 میلیون تومان41 میلیون تومان

10 تلیسمان1.63 میلیارد تومان 32 میلیون و 600 هزار تومان

12سانگ یانگ (نیوکوراندو)1.2 میلیارد تومان 12 میلیون تومان

13 سانگ یانگ (رکستون)2.3 تا 2.35 میلیارد تومان 46 تا 47 میلیون تومان

14 سراتو (اتوماتیک)1.15 میلیارد تومان 11میلیون و 500 هزار تومان

15 سورنتو 2.8 تا 3.45 میلیارد تومان 56 تا 103 میلیون تومان

16 اوپتیما 1.56 تا 1.71 میلیارد تومان 31.2 تا 34.2 میلیون تومان

17 اسپورتیج 1.83 تا 2 میلیارد تومان 36.36 تا 40 میلیون تومان

و…

از عزیزانی که تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه دارند تقاضا می شود از طریق شماره های ثبت شده در بخش تماس با ما، سوالات خود را از کارشناسان ما بپرسند.

 

تماس با ما | کلیک کنید|

 

نحوه محاسبه مالیات خودرو ۱۴۰۱:

باید توجه داشته باشید که در محاسبه مالیات خودرو ۱۴۰۱ چند فاکتور مختلف تاثیر می گذارند.

اولین و مهم ترین عامل در تعیین میزان مالیات بر خودروهای لوکس و گران قیمت همان قیمت خودرو است که محدوده مالیات را تعیین می کند. اما علاوه بر قیمت، ‌فاکتور دیگری هم در محاسبه مالیات تاثیر داشته و آن هم سال تولید خودرو است.

نحوه تاثیر عوامل مذکور به این صورت است که هر چه خودرو جدیدتری داشته باشید، ‌باید مالیات بیش تر پرداخت کنید. در واقع با گذشت زمان و قدیمی تر شدن خودرو، شما مالیات کمتری به دولت پرداخت می کنید.

طبق قانون های مصوبه در این زمینه، هر سال که از عمر خودرو شما می گذرد، 10 % از قیمت آن برای پرداخت مالیات کاسته می شود. یعنی بعد از گذشت اولین سال از تولید خودروتان، باید مالیاتی برابر با 90 % قیمت آن را پرداخت کنید. برای مثال، اگر قیمت خودروتان به گونه ای است که 1 درصد مالیات به آن تعلق می گیرد، ابتدا 90 درصد قیمت خودرو محاسبه شده و سپس آن یک درصد مالیات به این رقم تعلق خواهد گرفت. به همین ترتیب، در سال های بعدی هم 10 % از قیمت خودرو کاسته شده، اما دیگر بعد از 6 سال درصدی از قیمت کاسته نخواهد شد. یعنی از سال هفتم به بعد شما باید مالیات 40 % قیمت خودروتان را بپردازید و دیگر کاهشی در این زمینه نخواهید داشت.

 

 مالیات خودرو دوم برای مالکین چگونه محاسبه می شود:

همان گونه که اشاره کردیم، مالیات تعیین شده تنها برای خودروهای لوکس و گران قیمت می باشد. مبنای لوکس و گران قیمت بودن این خودروها هم قیمت آن ها است.

 مالکین خودروهای سواری در نظر داشته باشند، اگر قیمت خودرو شما بیش از یک میلیارد تومان باشد، لوکس محسوب شده و باید نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام نمایید.

در بخش های قبل نحوه واریز مالیات خودرو به این شکل را توضیح داده ایم.

 افرادی که  بیش از یک خودرو داشته باشند نیز در صورتی مشمول پرداخت مالیات می شوند که مجموع ارزش چند خودرو آنها بیش از یک میلیارد تومان شود، در غیر این صورت از پرداخت مالیات به دولت معاف خواهند شد.

 

 زمان پرداخت مالیات خودرو ۱۴۰۱چگونه است:

یکی از مهم ترین بحث ها در مورد پرداخت مالیات بر خودرو زمان زمان آن است که مشمولان مالیاتی باید به آن توجه داشته باشند.

همان گونه که از ابتدای کار اشاره کردیم، با توجه به جدید بودن این طرح مالیاتی، هنوز سازوکار دقیقی برای آن ایجاد نشده است. اما طبق آن چه که از مصوبه های مالیاتی این بخش بر می آید، مالکین خودروهای لوکس که مشمول پرداخت مالیات هستند باید تا انتهای سال نسبت به پرداخت مالیات خودرو خود اقدام کنند.

با توجه به این که پرداخت مالیات در بازه زمانی یک ساله بسته می شود باید مالک هر سال جهت پرداخت مالیات خودرو خود اقدام نماید.

 

مالیات بر خودرو

به طور خلاصه مالیات بر  خودرو از جمله طرح های جدید مالیاتی است که توسط مجلس تصویب شده و دولت آن را به اجرا درآورده است و بر اساس آن  تمامی دارندگان وسایل نقلیه لوکس و گران قیمت که ارزش خودرو یا خودرو های آنها به بیش از یک میلیارد تومان می رسد، موظف به پرداخت مالیات آن به حساب دولت می باشند.

به طور حتم هر کدام از ما در جایگاه شهروندان کشور ایران اگر  وظایف خود را به درستی انجام دهیم، مهم ترین گام را در تحقق اهداف دراز مدت و پیشرفت کشورمان خواهیم داشت.

لازم است پیگیر وظایف و حق و حقوق خود به صورت آگاهانه و داوطلبانه باشیم.

 

***

 

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *