مالیات

مالیات بر ارز و سکه

مالیات ارز و سکه

همه چیز درباره مالیات بر ارز و سکه

مالیات بر ارز و سکه

 

در جهانی که ما زندگی می کنیم قوانین و ساز و کارها مدام در حال تغییر و تحول است. در این راستا برای اینکه بتوانیم با تغییرات همسو و هماهنگ شویم لازم است از آنچه در محیط اطراف، جامعه، شهر، کشور و… می‌گذرد مطلع و آگاه شویم و همچنین با حقوق، قوانین، جرایم، راهکارها، فرصت‌ها و واقعیات پیش رو آشنا شویم.

آن دسته از افراد که در بازار بورس و ارز و سکه مشغول به سرمایه گذاری و کسب درآمد هستند نیز باید از حق و حقوق و همچنین وظایف خود در  کشور  بعنوان اشتغال در این بازار مطلع باشند .

در یک کشور بخش قابل توجهی از بودجه سالانه برای اداره کشور بر اساس مالیات بر درآمد افراد شهروند برنامه‌ریزی می‌شود و پرداخت این مالیات بر اساس قوانین مشخص و مدون الزامی و غیر قابل بخشش می باشد .

هر فرد در جایگاهی که دارد و با توجه به قوانین بخش مشخصی از درآمد خود را به عنوان مالیات بر درآمد به حساب دولت واریز می‌کند.

مالیات مشخص شده بخش لاینفک از پرداختی‌های سالانه هر فرد صاحب در آمد می‌باشد .

مالیات بر سکه و ارز نیز طبق قانون موظف به پرداخت مالیات مقرر شده هستند.

با توجه به اینکه دولت نتوانست بر بازار ارز کنترل پیدا کند و همچنین ارز دولتی به اشخاص غیر از بازرگانان تخصیص داده نشده است، مالیات بر ارز از نقطه کنترل و تمرکز امور مالیاتی خارج شده است و در سال های گذشته دولت و بانک مرکزی با طرح پیش فروش سکه معاف از مالیات بر ارزش افزوده، اقدام به فروش سکه نموده اند.

مالیات بر ارز و سکه

مالیات بر سکه

آنچه پیش آمد اخذ مالیات مستقیم بر سکه‌های خریداری شده بود، که اعتراض خریداران را برانگیخت. در اینجا شما را با مالیات مشخص شده دولت در خصوص اشخاصی که در سال ۱۳۹۷ از بانک مرکزی سکه خریداری کرده اند و مدعی هستند سکه‌ها را نفروخته اند با توجه به قانون مالیات مستقیم اعلام شد که فقط اشخاصی که سکه های خریداری شده را واگذار کرده اند مشمول مالیات می شوند .

فقط افرادی که اقدام به نگهداری سکه‌های خریداری شده کرده‌اند صرفا موظف به ارائه اظهار نامه عملکردی می باشند و در این قبیل فعالیت مالی، مامورین سازمان امور مالیات با توجه به اظهارات خریداران سکه که اقدام به فروش نکرده اند باید موارد ذیل را مد نظر داشته باشند:

افرادی که هنوز مالیات بر درآمد خود را به دولت پرداخت نکرده اند جزو مودیان پر ریسک سازمان امور مالیاتی هستند.

برای پیگیری این دسته به منظور حصول نتیجه تراکنش های بانکی مودیان باید بررسی و کنترل شود، تا از عدم انتفاع(بهره برداری )حاصل از منابع نامشخص اطمینان حاصل شود.

همچنین اموال منقول و غیر منقول مودیان مذکور و تطابق بها و نرخ  معامله با صورت حسابهای بانکی اشخاص کنترل و بررسی می شود.

اظهار نامه افرادی که اقدام به خرید سکه کرده‌اند و مدعی هستند، موفق به فروش نشده اند، توسط ماموران سازمان امور مالیاتی بررسی می شود.

شهروندانی که اقدام به خرید سکه از بانک مرکزی کرده اند می توانند با مراجعه به سایت  my.tax.gov.ir تا پایان خرداد ماه سال بعد نسبت به پرداخت مالیات  سکه‌های دریافت شده بر اساس جدول اعلامی اقدام نمائید.

البته خریدار می تواند مالیات بر درآمد سکه را در 4 قسط مساوی به دولت پرداخت کند.

خریداران با خرید هر سکه از بانک موظف به تکمیل اظهارنامه در موعد مشخص می‌باشد و موظف به پرداخت مالیات است.

 

آیا دارندگان سکه در صورت عدم پرداخت مالیات جریمه می شوند ؟

طبق قانون مالیات بر سکه م مبتنی بر ماده 190 قانون مالیات مستقیم مقرر شد، در صورت عدم پرداخت مالیات سکه توسط خریدارانی که از طریق بانک مرکزی اقدام به ثبت نام و خرید سکه کرده اند، موظف به پرداخت جریمه ماهیانه 5/2% نسبت به مبلغ مالیات پرداختی می باشند تا زمانی که مالیات خود را به سازمان مالیات کشور پرداخت کنند.

 

جدول مالیات بر سکه های پیش فروش شده سال 1399 (مالیات سکه 1400)

طبق دستور العمل مصوب 504/1400/200 در خصوص خریداران سکه در سال 1399 ، مقرر گردید که اشخاص  دارنده سکه تا 5 قطعه، از مالیات معاف اند و نسبت به مازاد آن میزان 15 سکه به قرار نهصدوشصت هزار تومان به ازای هر سکه (مجموعا نه میلیون و ششصد هزار تومان،مالیات 15 سکه ) و مازاد 15 تا 25 سکه به قرار هر سکه یک میلیون و دویست و هشتاد هزار تومان (که مجموعا مالیات دارنده سکه می شود، بیست و دو میلیون و چهارصد هزار تومان برای 25 سکه ) و مازاد 25 تا 155 سکه به قرار هر سکه یک میلیون و ششصد هزار تومان مالیات مقرر شده است که در مجموع دارنده 155 سکه موظف به پرداخت دویست و سی میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات بر سکه های دریافتی می باشد.

دارندگان بیشتر از 155 عدد سکه موظف به ارسال اظهار نامه عملکرد (اشخاص حقیقی) و تعیین مالیات طبق اظهار نامه می باشد.

مالیات بر سکه

جدول مالیات بر سکه‌های پیش‌فروش شده سال 1398

در سال 1399، طی دستورالعمل 512/99/200،  آن دسته از خریداران سکه در سال 1398 که در پیش‌فروش سکه توسط بانک اقدام و سکه‌های خود را در سال 1398 دریافت نموده‌اند، تا 10 سکه از مالیات معاف‌اند و به ازای 10 تا 30 سکه، مالیاتی به مبلغ هشت میلیون تومان (چهارصد هزار تومان به ازای هرسکه) و به ازای مالکیت 50 سکه موظف به پرداخت هجده میلیون و چهارصد هزار تومان مالیات مقطوع می‌باشند (به‌عبارتی، به ازای مابه‌تفاوت 30 تا 50 سکه، به ازای هر سکه پانصدو بیست هزار تومان مالیات) و به ازای خرید 185 سکه باید صدوشش میلیون و صدو پنجاه هزار تومان مالیات بپردازند.

 

چگونگی محاسبه مالیات بر سکه در سال های جدید

در سال 98 خریداران تا 10 سکه معاف از مالیات بودن و افرادی که بیش از این مقدار طی سال گذشته از بانک مرکزی سکه تحویل گرفته اند، با توجه به نرخ های جدید موظف به پرداخت مالیات بر سکه می باشند.

در سال های جدید نرخ معافیت مالیات بر سکه نسبت به سالهای گذشته به مقدار محسوسی سخت گیرانه تر شده است.

مالیات برخرید سکه در سال 98 ، با افزایش قابل توجهی نسبت به قبل همراه شده است.

طبق قوانین سازمان مالیات بر خرید سکه در سال 98 ، تمامی افرادی که از 10 تا 185 سکه در سال گذشته خریداری کرده اند مشمول قوانین جدید خواهند شد.

 

اطلاعات دقیق‌تر از مالیات ارز و سکه | کلیک کنید |

 

بخشنامه سال 98

رییس کل سازمان امور مالیاتی بخشنامه جدید را تعیین کرد.که به قرار زیر می باشد.

 براساس قوانین مستقیم ماده 93 (در آمدهایی که شخص حقیقی از طریق اشتغال به مشاغل یا تحت عناوین مختلف کسب می کند، پس از کسر معافیت های قانونی موظف به پرداخت مالیات تعیین شده می باشد.در این بخشنامه در ماده یک قانون مالیات مستقیم بر خریداران سکه در سال 1398 را نیز واضح و مشخص تعیین کرده است.

دریافت کنندگان سکه بهار آزادی از بانک مرکزی مشمول مالیات مستقیم خواهند شد.

 افرادی که موظف به پرداخت مالیات مقطوع هستند، تمامی افراد حقیقی که در سال 98 از بانک مرکزی حداکثر 185 قطعه سکه خریداری کرده اند مشمول مالیات مقطوع سکه طبق دستورالعمل هستند.

اشخاصی که در 1398 بیش از 185 قطعه سکه  از بانک مرکزی خریداری کرده اند و همچنین صاحبان مشاغلی که به نوعی در ارتباط با خرید و فروش سکه هستند،  مشمول این دستورالعمل نیستند، بلکه مکلف به تکمیل اظهارنامه مالیاتی و پرداخت مالیات مشخص می باشند.

 

میزان مالیات مقطوع

میزان مالیات مقطوع خریداران سکه بر طبق میزان سکه دریافتی از بانک محاسبه می‌شود.

 

بر اساس قوانین مصوب مالیات مقطوع بر سکه در سال در سال 98

تا 10سکه معاف از مالیات و در سال 1397 خریداران می توانستند 20 سکه را بدون پرداخت مالیات از بانک مرکزی خریداری کنند، همچنین میزان مالیات مقطوع برای خریداران در سال های اخیر با افزایش چشمگیری روبه رو بوده است، به عنوان مثال خریداران نسبت به مازاد 10 تا 30 سکه باید به ازای  هر قطعه سکه 200هزار تومان مالیات مقطوع به دولت پرداخت کنند،این مبلغ در سال 1397 برای  20 تا 60 قطعه سکه برابر با 150 هزار تومان بوده است این افزایش به صورت رندوم با افزایش تعداد بیشتر سکه افزایش می یابد.

چگونگی مالیات بر تعداد سکه و بررسی جهت  اطلاع و آگاهی بیشتر از مالیات بر سکه  و همچنین  چگونگی  تغییرات آن در سالهای اخیر که  خارج از حوصله این مقاله می‌باشد با مراجعه به سایت مشخص می توانید اطلاعات کامل و دقیقی در خصوص تعداد سکه و مالیات مشخص در سالهای اخیر بدست اورید.   

باید توجه داشت این تغییرات در سال های اخیر بی ارتباط با مشکلات اقتصادی دولت برای رفع نیازهای پیش رو و تامین بودجه برای اداره کشور نمی باشد.

کلیه فراد در یک کشور موظف به همکاری و مشارکت در تامین نیازهای کشور خود هستند، صاحبان مشاغل، افراد صاحب کسب و کار، حقوق بگیران دولت و همه افرادی که به نوعی در جامعه مشغول فعالیت و کسب در آمد هستند،

 به نوعی و به مقدار مشخص موظف به پرداخت مالیات به دولت می باشد.

 

عدم پرداخت مالیات سکه

 هرگونه تخلف و کوتاهی در پرداخت مالیات در درجه اول باعث خسارت و جریمه شخص و همچنین تبعات جبران ناپذیری در برنامه‌ریزی‌های دولت برای اداره کشور به دنبال خواهد داشت.

با پیشرفت علم و تکنولوژی و گسترش و توسعه ارتباطات بین کشورهای مختلف به منظور رشد و پیشرفت در همه ابعاد دیگر پول به تنهایی پاسخگوی مبادلات تجاری بین انسانها در هر نقطه از جهان نبود.

 پس به این منظور، ارز به بازار جهانی راه یافت.

ارز یک واسطه مبادلاتی است و مقیاس محاسباتی که ارزش آن با مبالغ نوشته شده بر رویش مشخص می شود، قابل حمل و پایا نیز می باشد، قابل تقسیم و معاوضه نیز  است. ارز، فقط یک کاغذ است که دارای ارزش ذاتی نیست و فقط یک قرار داد می‌باشد.

مالیات سکه 1401

معاملات ارزی و انواع آن کدامند؟

منظور از معاملات ارزی این است که ما پول ملی یک کشور را به پول ملی کشورهای دیگر تبدیل کنیم.

 

انواع مبادلات ارزی را داریم:

معاملات نقدی

 معاملاتی که در زمان حال بین خریداران و فروشندگان صورت میگیرد، مختص خرید و فروش کالا و اوراق بهادار نیز می باشد.

 

معاملات سلف

در  معاملاتی که جنس به صورت نقدی خریداری می شود ولی طبق قرار داد تحویل آن بعد از چند ماه دیگر باشد.

در اینجا به فروشنده وکالت داده می شود که تا کالا را فروخته و با بانک تسویه نقدی کند.

 

معاملات تعویضی

معاملات تعویضی: عبارتند از معامله نقدی و یک معامله سلف باهم که به طور همزمان و در ارتباط با هم هستند، در این نوع معامله یک ارز به طور همزمان طی یک معامله خریداری و فروخته می شود ویا بالعکس.

 در این معامله نرخ های سلف به نسبت نرخ های نقدی تغییر نمی کند. در نتیجه فرد می‌تواند با کارمزد کمتر هر دو معامله نقدی و سلف را انجام دهد.

 

مالیات بر ارز چگونه است؟

سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرده است،فعالان اقتصادی که شامل اشخاص حقیقی و حقوقی و تمامی دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5  قانون خدمات کشوری می‌باشند،از جمله صرافی ها، بانک ها ،بانک مرکزی و موسسات مالی و اعتباری به منظور شفافیت فعالیت های اقتصادی و استقرار یک نظام یکپارچه و هماهنگ مالیات کشوری وظیفه دارند کلیه معاملات خود را مانند خرید ارز و اطلاعات هویتی، عملکردی و دارایی های افرادی مانند اطلاعات مالی، معاملاتی،پولی و…

اشخاص حقیقی و حقوقی و سرمایه ای فصلی در اختیار سازمان امور مالیاتی کشور قرار دهند.

 

سازمان امور مالیات کشور معاملات ارزی را مشمول مالیات مستقیم اعلام کرد:

به این صورت که کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی (صرافی ها)  که در خرید و فروش ارز در کشور فعالیت دارند، مکلف به ثبت نام و پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی کشورمان ایران می باشند.

میزان مالیات به صورت الحساب 10% مشخص شده است.

افراد عادی و کسانی که برای رفع نیاز شخصی و با کارت ملی ارز می خرند از پرداخت مالیات معاف هستند.

در شرایط حاضر‌ که قیمت دلار و ارز ثبات ندارد نمی توان ارزش واقعی ارز را مشخص کرد.

در این خصوص بانک مرکزی ایران اعلام کرده است که وضعیت در آمدهای ارزی کشور رو به بهبود می باشد.

 

***

 

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *