مالیات

مالیات آهن فروشان

مالیات آهن فروشان

ارزش افزوده مالیات بر آهن فروشان

ارزش افزوده مالیات بر آهن فروشان | مالیات بازار آهن

 

مالیات ارزش افزوده آهن به معنای آن است که در هر مرحله از فرایند تولید، عنصر اصلی (سنگ آهن) که تغییر می‌کند، قیمت و ارزش آن نیز تغییر خواهد کرد و ارزش ان با کالای اولیه همتا نخواهد بود.

در اینجا منظور ارزش اولیه سنگ آهن نسبت به میلگرد و تیر آهن است.

در سال 98 دولت تصمیم بر این گرفت که مالیات بازار آهن را به‌عنوان یک مالیات جداگانه محاسبه کند و برای آن نرخ تعیین کند؛ اما پس از گذشت مدتی این برنامه لغو شد و به نتیجه‌ای نرسید. بازی کار کی بود؟

 

ضریب ارزش افزوده مالیات بر بازار آهن‌آلات چقدر است؟

طبق تصمیمات جدید دولت، آهن فروشان باید 94% از فروش خود را اعتبار در نظر بگیرند و به ازای 6% باقی مانده مالیات بپردازند یعنی ضریب مالیات آهن را 6% در نظر گرفتند.

در حال حاضر ضریب ارزش افزوده مالیات بازار آهن به ازای درآمد کل دوره، 6% است. با ضرب این عدد در نرخ مالیات ارزش افزوده(9%) میزان مالیات کل دوره بازار آهن تعین می‌شود.

این ضریب به‌دست آمده صرفا مشمول افراد حقیقی است که در بازار آهن مشغول به کار و فعالیت هستند.

 

 

محاسبه مالیات و عوارض ارزش افزوده آهن

ضریب مالیات آهن 6% است که باید در ارزش افزوده که برابر با 9% است ضرب شود. به‌عنوان مثال اگر کل سود حاصل از فروش شما برابر با 100.000.000 تومان باشد باید این عدد در 6% ضرب شود.

حاصل بدست امده از عملیات بالا باید در 9% ضرب شود.

6.000.000 = 6% * 100.000.000

540.000 = 9% * 6.000.000

به این ترتیب مالیات و عوارض ارزش افزوده دوره شما به‌دست می‌آید.

 

اظهارنامه مالیاتی صنف آهن فروشان و جرایم آن

اظهارنامه مالیاتی یکی از وظایف مشاغل برای شفاف سازی کسب و کارهایشان به دولت و سازمان امور مالیاتی کشور است.

آهن‌فروشان نیز مانند مابقی کسب و کارها موظف به تنظیم اظهارنامه مالیاتی، معاملات فصلی و نوشتن دفتر‌های قانونی در موعود مقرر هستند.

اگر صنف آهن فروشان اظهارنامه مالیاتی خود را در موعود مقرر تسلیم سازمان مالیات نکنند، 30% از میزان مبلغ کلی مالیات پرداختی، جریمه شده و از معافیت‌ها محروم خواهند شد.

برای جلوگیری از جرایم مالیاتی و برخورداری از معافیت‌ها حتما با یک مشاور مالیاتی مجرب در ارتباط باشید. مشاوران مالیاتی سایت ما () می‌توانند در هر زمینه مالیاتی شما را با پشتبانی کامل راهنمایی کنند.

 

مالیات بر مصرف آهن یا GST چیست؟

مالیات بر مصرف یعنی مالیاتی که در هنگام خرید محصول یا خدماتی ملزم به پرداخت آن هستیم. این نوع مالیات از افراد خریدار و مصرف کننده‌های نهایی دریافت می‌شود.

مالیات بازار آهن طبق بررسی‌ها و تصمیم‌های جدید دیگر از تولید کننده‌ها در پروسه تولید گرفته نمی‌شود؛

لذا مالیات بر مصرف آهن از مصرف کننده نهایی و خریدار اخذ می‌شود. به این صورت که مقدار این مالیات که بر روی قیمت اصلی کالا اضافه شده و از مصرف کننده نهایی گرفته می‌شود.

اینجا بخوانید: نقد مکمل فیتو

 

مالیات آهن فروشان و افزایش قیمت آهن در چند سال اخیر

به دلیل رکود اقتصادی و مالیات بر بازار آهن، شاهد تعطیلی بخش وسیعی از واحدان این صنف در سال 98 و 99 بودیم. در این میان به دلیل کاهش خرید آهن‌آلات و کاهش پروژه‌های عمرانی نرخ آهن در بازار نیز هرروزه دارای افزایش قیمت است.

کسبه این صنف اظهار داشته‌اند که تنها یک درصد از تولید و فروش آهن‌آلات سود دارند اما باید 9% از آن را مالیات بدهند و این موجب تورم و افزایش قیمت چند برابری آهن آلات طی چند سال اخیر شده است.

سازمان مالیاتی با این وجود یک بار از تولید کننده و کارخانه دار و سپس از فروشنده‌ها مالیات ارزش افزوده آهن را دریافت می‌کند. به همین دلیل طی دو سال اخیر بیش از 1600 نفر از واحدهای توزیع آهن تنها در تهران از این صنف جدا شده‌اند.

 

کاهش نرخ آهن در سال 1401

در اردیبهشت 1401 پس از اعتراضات زیاد و اعتصاب بازار آهن، بالاخره شاهد کاهش قیمت آهن در بازار بودیم. در این میان به ازای هر کیلو آهن حدود 1.2% شاهد کاهش قیمت بوده‌ایم.

به دلیل عدم تقاضا برای سنگ آهن و معدن در بین مردم، این محصول در مسیر افت بیشتر و بیشتر قیمت، گام بر میدارد.

 

نرخ قیمت آهن روز

طبق چند هفته پیش قیمت آهن و میلگرد به طور نزولی بوده و نسبت به چند ماه گذشته افت قیمت پیدا کرده است.

میانگین قیمت میلگرد آجدار در بازار آهن تقریباً ۱۰ تومان به ازای هر کیلو افزایش یافت و قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۳۲ (تحویل درب کارخانه) به‌طور میانگین به حدود ۱۸۱۵۰ تومان به ازای هر کیلو رسیده است. کف قیمت میلگرد به حدود ۱۷۶۰۰ تومان و سقف آن به حدود ۱۸۹۷۵ تومان به ازای هر کیلو رسیده است. البته این نرخ در حال بالا و پایین شدن است. اینجا بخوانید: بردگیم چیست؟

 

دلیل افزایش قیمت آهن‌آلات در چند سال اخیر

یکی از دلایل افزایش قیمت آهن، افزایش قیمت الکترود است. افزایش الکترود در تمام بازارهای جهانی اتفاق افتاده است و این امر موجب این شد که آهن‌آلات 70 الی 80 درصد افزایش قیمت داشته باشد.

 

بیکاری صنف آهن فروشان

حتی با وجود رشد 70 درصدی قیمت آهن‌الات، مالیات 9 درصدی این صنف نرخ درآمد کارکنان را بسیار کاهش داده به میزانی که عملا مالیات پرداختی آن‌ها بسیار بیشتر از درآمد کسب شده توسط این صنف است. بنابراین مالیات زیاد این صنف موجب بیکاری بسیاری از کسبه‌ای شده که سالیان دراز در این زمینه فعالیت داشته‌اند و امرار معاش می‌کردند.

از آنجایی که این شیوه اخذ مالیات توسط دولت به عنوان یک قانون وضع شده است قابل حذف نیست مگر اینکه دولت برای آن اصلاحیه صادر کند. با این وجود در این اواخر حدود 1.5 درصد قیمت مالیات بازار آهن کاهش پیدا کرده است. بازی کانسپت

***

این مطلب توسط تیم کارشناسان امیدان تکس نگارش و جمع‌آوری شده است، اگر در خصوص مالیات بر ملک و یا هر گونه ابهام دیگری در مورد مالیات دارید، می‌توانید از طریق مشاوره مالیاتی اقدام کنید.

کارشناسان امیدان تکس در اسرع وقت با شما تماس می‌گیرند.

مشاوره رایگان مالیاتی | کلیک کنید |

آدرس و تلفن مجموعه مالیاتی امیدان تکس: تماس با ما | کلیک کنید|

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *